واقــع تطبيــق الخطــة الــتربــويــة الفــرديــة مـن وجهـة نظـر معلمــي صعـوبـات التعلــم The Implementation of Individual Educational Plan as Perceived Teachers of Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية – جامعة نجران

2 معلـــــــــــم وزارة التعليم – محافظة صبيا

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية لمعرفة واقع تطبيق الخطة التربوية الفردية من وجهة نظر معلمي صعوبات التعلم والفروق فيه وفقاً لمتغيرات النوع, والمؤهل العلمي, وسنوات الخبرة. وتکونت عينة الدراسة من (103) معلماً ومعلمة من معلمي صعوبات التعلم اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة في منطقتي جازان وعسير بالمملکة العربية السعودية. واستخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي (المسحي), واستخدمت الاستبانة کأداة في جمع البيانات, وتکونت من (66) فقرة توزعت على أربعة مجالات، هي: إعداد الخطة التربوية الفردية، تنفيذها، تقويمها، ومتابعتها بعد التأکد من دلالات صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن واقع تطبيق الخطة التربوية الفردية من وجهة نظر معلمي صعوبات التعلم جاء بواقع تطبيق مرتفع وکذلک جميع مجالات الأداة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح فئة أقل من (5) سنوات، وعدم وجود فروق تعزى لمتغيري النوع والمؤهل العلمي. وأوصت الدراسة بعدة توصياتها من أبرزها التأکيد على دور الفريق متعدد التخصصات في العمل ببرنامج صعوبات التعلم، وکذلک تفعيل دور الأسرة في إعداد الخطة التربوية الفردية وتنفيذها وتقويمها ومتابعتها.
The purpose of this study is to identify the reality of applying the individualized educational plan from the viewpoint of learning disabilitiesteachers and differences according to the variables of gender, academic qualification and years of experience. The study sample consisted of (103) teachers and female teachers of learning Disabilities, chosen simply and randomly in Asir and Jazan provinces, Kingdom of Saudi Arabia. This study applied the survey descriptive method and a questionnaire was used as a tool of collecting data and consisted of (66) items distributed on four areas namely: preparation, implementation, evaluation and follow up the individualized educational plan after the confirmation of the indications of its validity and reliability. The findings showed that the reality of applying the individualized educational plan from the viewpoint of learning disabilitiesteachers had a high application reality as well as all the areas of the tool. The findings, also, showed that there were statistically significant differences between the responses of the study sample due to the variable of experience years for a category of less than (5) years, and there were no differences due to the two variables of gender and academic qualification.The study recommended several recommendations; the most prominent of them are the emphasis on the role of the inter-disciplinary team of work in learning difficulties programme, and activating the role of the family in the preparation, implementation, evaluation and follow-up the individualized education plan.

الكلمات الرئيسية