تقييــم مـراکــز وبـرامــج زراعـــة القــوقعـــة بالمستشفيات الحکومية من وجهة نظر أولياء الأمور Evaluation of Centers and Programs of Cochlear Implantation in Government Hospitals: Parents Perceptions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة - جامعة الملک سعود

2 مشرف تربوي بإدارة التربية الخاصة - إدارة تعليم الرياض

3 محاضر - جامعة الحدود الشمالية

4 معلم صم وضعاف سمع - وزارة التعليم

5 برنامج التعليم العالي للصم - جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم مراکز وبرامج زراعة القوقعة بالمستشفيات الحکومية من وجهة نظر أولياء الأمور بمدينة الرياض، وتکون عينة الدراسة من (82) من أولياء أمور الأطفال زارعي القوقعة، وتم استخدام المنهج الوصفي من خلال استخدام استبانة تکونت من جزئيين، الجزء الأول معلومات عامة يحتوي على مجموعة من المتغيرات. والجزء الثاني يحتوي على محورين، المحور الأول واقع الخدمات التي تقدمها مراکز وبرامج زراعة القوقعة، والمحور الثاني معوقات تقديم الخدمات لزارعي القوقعة، وأشارت النتائج إلى أن أکثر الخدمات التي تقدمها مراکز وبرامج زراعة القوقعة وجود تعاون مع الجهات التربوية ذات العلاقة، وتوفير قطع غيار لجهاز القوقعة، کما أن أکثر المعوقات في تقديم الخدمات لزارعي القوقعة عدم اقتناع الأسرة بفاعلية زراعة القوقعة، وتخوف الأسر من عمليات زراعة القوقعة. وأکثر الاختصاصيين تواصلا مع أولياء أمور الأطفال زارعي القوقعة هم أخصائي التخاطب وأخصائي السمعيات، کما أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة باختلاف جنس ولي الأمر، ودرجة الفقدان السمعي، ووقت الإصابة بالفقدان السمعي، وباختلاف استخدام المعين السمعي بمدة لا تقل عن 3 أشهر للابن قبل زراعة القوقعة، وباختلاف المستوى التعليمي لولي الأمر. وأما متغير عمر الابن أثناء زراعة القوقعة فکان هناک فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة باختلاف عمر الابن أثناء الزراعة.
The study aimed to evaluate the centers and programs of cochlear implantation in government hospitals in Riyadh from parents’ Perceptions. Participants were (82) parents of children with cochlear implant. Descriptive research method was used through a survey that consisted of three parts. First, general information that has a set of variables. The second part consists the reality of the services provided by centers and programs of cochlear implantation, and the barriers of providing services to children with cochlear implant. The results showed that the most of the services that are provided by centers and programs of cochlear implantation were cooperation with the relevant educational organizations, and the provision of spare parts for the cochlear implant. On the other hand, the most common barriers were that parents showed their lack of conviction about the benefits of cochlear implantation, and their fear of cochlear implantation. Speech therapists and audiologists were the most to continue with the parents of the children with cochlear implant. There were no statistically significant differences in the participants' responses according to sex, the degree of hearing loss, the time of hearing loss, the difference in the use of the hearing aids for a period of not less than 3 months before cochlear implantation, or different educational level of the parents. Moreover, there were statistically significant differences in the participants' responses according to the age of a child during the cochlear implantation.

الكلمات الرئيسية