فاعلية برنامج تدريبي قائم علي استراتيجية الفلورتايم في تنمية مهارات التواصل الاجتماعي للأطفال الأوتيزم The Effectiveness of a Training Programme Based on Floor Time Strategy in the Development of Social Communication Skills Among Autistic Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في دراسات الطفولة

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلي التعرف علي مدي فاعلية برنامج قائم علي استراتيجيات الفلورتايم في تنمية مهارات التواصل الاجتماعي لدي مجموعة من الاطفال الأوتيزم. وتکونت عينة الدراسة من (20) طفلاً أوتيزم من الذکور، قسمت بالتساوي إلي مجموعتين ضابطة وتجريبية، تم استخدام وإعداد الادوات التالية: اختبارجودارد للذکاء، وقائمة تقييم أعراض اضطراب التوحد ومقياس مهارات التواصل الاجتماعي لدي الاطفال الأوتيزم / إعداد الباحث، والبرنامج التدريبي إعداد/ الباحث. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس التواصل الاجتماعي وابعاده في اتجاه المجموعة التجريبية کما وجدت فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات افراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس التواصل الاجتماعي وأبعاده في اتجاه القياس البعدي، ولم توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي ومتوسطات رتب درجات نفس المجموعة في القياس التتابعي (بعد 3 شهور) على مقياس التواصل الاجتماعي وإبعاده .
The current study aims at recognizing the effectiveness of a training Programme based on Floor Time Strategy in the development of social communication skills among autistic children. The study sample consisted of 20 male autistic children. They were equally distributed into two groups: a control group and an experimental one. Tools of the current study included Godard's Intelligence Test, a list of autism disorders symptoms assessment and the scale of social communication skills among autistic children (prepared by the researcher) and a training Programme (prepared by the researcher). Results of the study indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post measurement of social communication scale in favour of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group on the social communication scale in favour of the post measurement. However, there were no statistically significant differences between the mean scores of the post and sequential(after 3 months)measurements of the experimental group on the social communication scale.

الكلمات الرئيسية