فعــاليـة برنـامـج تـدريبي قـائـم على أنشطـة غـرفـة المصــادر لتنمية مهارات القـراءة والکتابة لـدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم The effectiveness of a training program based on sources room activities for the development of reading and writing skills of students with learning disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــــــاذ مســــاعــــد کليــة الــتربيــة – جــامعــة الملک فيصــل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث فعالية برنامج تدريبي قائم على أنشطة غرفة المصادر لعلاج صعوبات القراءة والکتابة لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم. واستخدم الباحث اختبار تشخيص صعوبات القراءة على مستوى التعرف والفهم، ومقياس لتشخيص صعوبات التعبير الکتابي إعداد الباحث، واختبار الذکاء المصور إعداد أحمد زکي صالح. تکونت عينة الدراسة من (12) تلميذا من الصف الخامس الابتدائي، تم توزيعهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية عددها 6 تلاميذ، ومجموعة ضابطة عددها 6 تلاميذ، وقد أوضحت النتائج فاعلية البرنامج التدريبي المستخدم في الدراسة، حيث تحسن مستوى القراءة والکتابة لدي أفراد المجموعة التجريبية بصورة دالة عن أفراد المجموعة الضابطة، کما أشارت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين القياسين البعدي التتبعي في مهارات القراءة والکتابة لدى المجموعة التجريبية.
The current study aimed to investigate the effectiveness of a training program depending on resources room activities, to development the reading and writing difficulties for learning disabilities students,  The sample consists of 12 students, divided into two equal groups: experimental group (6 children), and control group (6 children) from fifth year primary. The tools of the study include a diagnostic test for diagnosing the reading difficulties at the level of recognition and understanding scale, and writing difficulties scale by the researcher, Pictorial Intelligence Test by Ahmed Zaki Saleh. The results show that there are statistical differences between experimental and control group in the level of reading and writing for the favor of the experimental group, and there are no statistical differences between post-test and following test for the experimental group.

الكلمات الرئيسية