القدرة التنبؤية للعوامل الديمغرافية المؤدية لانتشار المشکلات الانفعالية – الاجتماعية لدى طلبة مدارس الأمل للصم The Predictability of Demographic Factors that Cause Social, Emotional Problems for Deaf Students in AL Amal Schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الــتربيــة الخــــاصــــة المســــاعــد جــــامعــــة الملک فيصــــــل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تطوير قائمة بالمشکلات الانفعالية - الاجتماعية لدى طلبة مدارس الأمل للصم، والتحقّق من قدرة بعض العوامل الديمغرافية في تحديد طبيعة هذه المشکلات. وتم اختيار أفراد الدراسة من جميع الطلبة الصّم بمدارس الأمل للصم الذين يمثلون مجتمع الدراسة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 1437/1438هـ. وطبقت قائمة بالمشکلات الانفعالية -الاجتماعية، بعد التأکد من صدقها وثباتها وعرضها على لجنة تحکيم مختصة. وباستخدام المنهج الوصفي التنبؤي، أشارت النتائج إلى وجود أثر تنبؤي مشترک للمتنبئات (الجنس، ثم عندما يکون المستوى الدراسي ابتدائي) بالمتنبأ به (المشکلات الانفعالية) الذي يُصنَّف على أنَّه أثر مرتفع. ووجود أثر مشترک للمتنبئات (الجنس، ثم عندما يکون المستوى الدراسي ابتدائي) بالمتنبأ به (المشکلات الاجتماعية) الذي يُصنَّف على أنَّه أثر منخفض. کما تبين وجود أثر مشترک للمتنبئات (الجنس، ثم عندما يکون المستوى الدراسي ابتدائي، ثم عندما يکون مستوى الصمم ضعف في السمع) بلغت قيمته 47.34% بالمتنبأ به (المشکلات الانفعالية -الاجتماعية) الذي يُصنَّف على أنَّه أثر فوق المتوسط.
The aim of this study is to develop a list of Social, Emotional Problems for Deaf Students in AL Amal Schools. It also intends to prove the effect of demographic factors on these Problems. A sample of students were selected from all of students in AL Amal Schools for Deaf Students in the first semester of 1437/1438. There is an application of the list of Social, Emotional Problems after proving their credibility by a specialized committee. The results discovered by using a descriptive and predictive method. These results show that there is a common predictive effect of predictors (gender, when it is a primary level), predictable emotional behaviors which is classified as a high-level effect. There is also a common predictor's effect on gender in the primary level. There is a predictable emotional behavior. That is classified a low-level effect. In addition to that, there is a common predictor's effect of gender in the primary level for deaf students who have deafness (low level of hearing). It is 47.34% predictable Social and emotional behaviors which is classified above average effect.

الكلمات الرئيسية