أثر برنامج تدريبى قائم على مهارات الذکاء الانفعالى فى تحسين جودة الحياة وتنمية التفاؤل لدى عينة من تلميذات الصف الخامس الابتدائى ذوى صعوبات التعلم فى القراءة The impact of a training program based on the skills of emotional intelligence in improving the quality of life and the improvement of optimism among a sample of fifth grade pupils with learning disabilities i

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مــاجستــــير علــــم النفـــس الـــتربـــوى معهـــد البحـوث و الـدراســات العــربيـــة - القـاهــرة جـــامعــــه الـــدول العـــربيـــة

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبى لتنمية مهارات الذکاء الانفعالى فى تحسين جودة الحياة والتفاؤل لدى الاطفال ذوى صعوبات التعلم فى القراءة. وقد تکونت عينة البحث من 20 تلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ذوات صعوبات التعلم فى القراءة. وتم تطبيق مقياس الشعور بجودة الحياة لذوى صعوبات التعلم (تعريب وتقنين فوقية السيد ومحمد حسين) ومقياس التفاؤل (إعداد عبد الفتاح واخرون) على المشارکين فى البحث، وتم تدريب التلميذات على البرنامج التدريبى المقترح. وبإستخدام اختبار (ت) لمعرفة دلالة الفروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية من الاطفال ذوى صعوبات التعلم فى القراءة فى القياسين القبلى و البعدى أشارت نتائج البحث الى ما يلى: وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية من الاطفال ذوى صعوبات التعلم فى القراءة فى القياسين القبلى و البعدى على مقياس جودة الحياة ببعديها (الأهمية والرضا) لصالح القياس البعدى. ووجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية من الاطفال ذوى صعوبات التعلم فى القراءة فى القياسين القبلى والبعدى على مقياس التفاؤل بأبعاده الاربع (علاقات إجتماعية، جوانب تعليمية، سمات شخصية، اسلوب الحياة) وذلک لصالح التحسن فى القياس البعدى
The current research aims to identify the impact of a training program based on the skills of emotional intelligence in improving the quality of life and the improvement of optimism among a sample of fifth grade pupils with learning disabilities. The sample consisted of 20 pupils from the fifth grade of primary schoolgirls with learning difficulties in reading. It was applied a scale of the quality of life for people with learning difficulties and measure of Optimism to the participants in the research, students were trained on the proposed training program. Using a t-test to determine significance of differences between the mean scores of the experimental group of children with learning difficulties in reading in two measurements pre and post test indicated the search results to the following: the presence of significant differences between the mean scores of the experimental group of children with learning difficulties in reading in two measurements pre and post test to measure the quality of life in its two dimensions (importance and satisfaction) for the benefit of post measurement; and the existence of significant differences between the mean scores of the experimental group of children with learning difficulties in reading in two measurements pre and post test to measure the four dimensions of Optimism in favor of the improvement in post measurement.

الكلمات الرئيسية