Teachers’ perceptions towards inclusive education for Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Mainstream Primary School in Riyadh, Saudi Arabia وجهات نظر المعلمين حول دمج الأطفال ذوي اضطراب التوحد في المدارس الحکومية الابتدائية في مدينة الرياض، المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Special Education Department, College of Education Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University

المستخلص

The purpose of this study was to investigate teachers’ perceptions towards inclusive education for children with autism spectrum disorder (ASD) in primary mainstream schools in Riyadh City, Saudi Arabia. To examine teachers’ perceptions and to answer the two research questions regarding teachers’ attitudes towards inclusive education for students with ASD as well as their perceptions of the advantages and disadvantages of the inclusion of students with ASD, a qualitative research approach was designed. Semi-structured interviews were conducted in Arabic and translated to English. Four teachers were interviewed. The results from this research indicated that all the teachers had a general knowledge regarding children with ASD and inclusive education; however, the majority of teachers had positive attitudes towards inclusive education for children with ASD, especially for children with mild autism or high-functioning autism. All teachers agreed that training is needed to increase the effectiveness of inclusive education for students with ASD. This dissertation concludes with recommendations to improve inclusive education for students with ASD in Saudi Arabia and to encourage teachers’ positive attitudes for future practice.
هدفت الدراسة الى استطلاع وجهات نظر المعلمين حول دمج الاطفال ذوي اضطراب التوحد في المدارس الابتدائية الحکومية في مدينة الرياض في المملکة العربية السعودية.
تم اختيار الطريقة النوعية في البحث بهدف التحقق من وجهات نظر معلمين المرحلة الابتدائية حول الدمج بالإضافة لمعرفة ايجابيات وسلبيات الدمج التعليمي من وجه نظر هؤلاء المعلمين.
طبقت المقابلة شبة المقننة باللغة العربية ومن ثم تم ترجمتها الى اللغة الانجليزية، کانت عينة الدراسة أربعة معلمين يعملون في مدرستين ابتدائية حکومية في مدينة الرياض.
کانت نتائج الدراسة التي اجريت هي ان جميع المعلمين لديهم المعلومات الاساسية والعامة حول الدمج التعليمي وايضاً معلومات بسيطة حول الاطفال ذوي اضطراب التوحد، غالبية المعلمين لديهم اتجاهات ايجابية نحو دمج الاطفال ذوي اضطراب التوحد وخاصة ممن هم من الدرجة البسيطة أو ذوي الأداء العالي. أتفق جميع المعلمين على حاجتهم الى المزيد من التدريب وذلک لزيادة فاعلية الدمج وتطبيقه بشکل فعال. توصلت الدراسة الى بعض التوصيات الهامة لتطوير الدمج التعليمي في المملکة العربية السعودية للأطفال ذوي اضطراب التوحد وزيادة الاتجاهات الايجابية لدى المعلمين في المدارس الحکومية. 

الكلمات الرئيسية