واقع مشارکة المرشد المدرسي في الخطة التربوية الفردية لطـــلاب ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية The reality of Counselor in the individual educational plan for students with Learning Disabeletes in primary education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التـعـلــيــم – مــدينـــة جــــدة

2 أستاذ مشـــارک التربــيـــــة الخاصـــــة کلية التــربــية – جــامعة المــلک سعــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد واقع مشارکة المرشد المدرسي في الخطة التربوية الفردية لطلاب ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية، من وجهة نظر المرشدين والمرشدات ومعلمي التربية الخاصة والمعلمات، والکشف عن الفروق في درجات تقدير واقع مشارکة المرشد المدرسي في الخطة التربوية الفردية لطلاب صعوبات التعلم التي تُعزى للجنس والمسمى الوظيفي.
وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة صُمِّمت استبانة لقياس واقع مشارکة المرشد المدرسي في الخطة التربوية الفردية، تکوّنت من (45) فقرة وزِّعت على الأبعاد التالية: المشارکة في إعداد الخطة والتشخيص والتقييم، الجوانب الإدارية والتنظيمية لأعمال أعضاء برنامج الخطة الفردية، الخدمات الإرشادية المساندة، متابعة وتنفيذ تطبيق الخطة.
وقد تأکَّد صدق الاستبانة وثباتها بالتطبيق على عينة استطلاعيَّة. وتکوَّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات التربية الخاصة بمجال صعوبات التعلم، والمرشدين والمرشدات بمدارس المرحلة الابتدائية بمحافظة جدة في الفصل الثاني من العام الدراسي 1437/1438هــ، حيث بلغ عددهم (509) معلمًا ومرشدًا، وتکوَّنت عينة الدراسة من (120) شخصًا، منهم (60) معلمًا ومعلمة، و(60) مرشدًا ومرشدة، کان اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، فکان عدد ما تسلَّمناه من استبانات (120) استبانة، حُلِّلت ومن خلال هذا التحليل کانت النتائج التالية:
المتوسط الحسابي العام لواقع مشارکة المرشد المدرسي في الخطة الفردية لطلاب صعوبات التعلم کان مرتفعًا؛ وقد جاء بعد المشارکة في إعداد الخطة والتشخيص والتقييم بالرتبة الأولى وبدرجة کبيرة، ثم الخدمات الإرشادية المساندة بدرجة کبيرة، ثم المشارکة بالجوانب الإدارية والتنظيمية لأعمال أعضاء برنامج الخطة الفردية بدرجة کبيرة، والمتابعة وتنفيذ الخطة بدرجة متوسطة.
تبيَّن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05= a) بين متوسطات تقدير درجات مشارکة المرشد المدرسي في الخطة الفردية لطلاب صعوبات التعلُّم وفقًا للجنس لصالح الإناث، وتبيَّن وجود فروق تعزَى للمسمى الوظيفي لصالح المرشدين والمرشدات.
ومن أبرز التوصيات: ضرورة العمل على الاستمرار في تعزيز جهود المرشدين والمرشدات في مشارکتهم في الخطة التربوية الفردية، وتدريب المرشدين لتنمية وتعزيز مهاراتهم الإرشادية
The study aimed to determine the reality of Counselor in the individual educational plan for students with Learning Disabilities in primary school from the viewpoint of counselors and special education teachers and parameters، and detect differences in ratings of the reality of Counselor in the individual educational plan for students Learning Disabilities due to gender and job title ، the study followed the descriptive approach، and to achieve the study objectives were to build a questionnaire to measure the reality of Counselor in the individual educational plan consisted of (45) items distributed to the following dimensions (to participate in the preparation of the plan، diagnosis and evaluation، administrative and organizational aspects of the work of the members of the individual plan program، extension services support، follow-up and implementation of the plan) was to ensure the veracity of the questionnaire and application persistence on the exploratory sample. And The study population consisted of all teachers in special education in the field of learning disabilities and counselors schools primary school in Jeddah in the second semester of the academic year 1437/1438 AH، where numbered (5.9) teacher and mentor، the study sample consisted of (120) by (60) teachers The teacher and 60 counselors were chosen randomly simple questionnaires were relapsing (120) questionnaire were analyzed and access to the following results:
1-    The arithmetic mean of the public to the reality of Counselor in the individual plan for students Learning Disabilities was a high degree; came after participating in the preparation of the plan and the diagnosis and evaluation for the first level and a high degree and extension services support a high degree and then participating administrative and organizational aspects of the work of the members of the individual plan with a high degree and follow-up program and implementation of a medium plan.
2-     Show a statistically significant differences at the significance level (α=0.05) between the mean estimate the degree of Counselor in the individual plan for students Learning Disabilities، according to the sex of females in favor of showing the existence of differences due to career indefinitely in favor of the counselors.
Recommendation's: the need to continue to strengthen the efforts of guides and guides in their participation in the individual educational plan and train counselors to develop and enhance their skills guide way