فعالية استخدام الدراما في إکساب المهارات الاجتماعية للأطفــال ذوى الاعــاقــة الفــکريــة The effectiveness of using drama to provide social skills for children with intellectual disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الــتربيــــة الخــاصــة المســــاعــد کليــة الــتربيــة - جــامعــة حــائــل

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى فعالية استخدام الدراما في إکساب المهارات الاجتماعية للأطفال ذوي الإعاقة الفکرية، وتم استخدام مقياس السلوک التکيفي للجمعية الأمريکية والمقنن على البيئة السعودية لقياس المهارات الاجتماعية، وتم اختيار ثلاث من المجالات، وهي:

النشاط الاقتصادي، ويشمل: التعامل بالنقود، وضع الميزانية، التکليف بمهام شرائية.
التوجيه الذاتي، ويشمل: المبادرة، الإصرار.
المهارات الاجتماعية، وتشمل: التفاعل مع الآخرين، المشارکة في الأنشطة الجماعية، النضج الاجتماعي.

واشتملت عينة الدراسة على (4) تلاميذ لديهم إعاقة فکرية بسيطة، ملتحقين في برنامج التربية الفکرية بمتوسطة الملک خالد بمدينة الرياض، وقد استخدم المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة (تصميم الحالة الواحدة) المسمى بتصميم (أ – ب) لقياس مستوى الطالب القبلي والبعدي، وتم تطبيق الدراسة بواقع (4) جلسات تدريبية على مدى اسبوعين، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق بين مستوى القياس القبلي (قبل تطبيق البرنامج التدريبي) والبعدي (بعد تطبيق البرنامج التدريبي) لعينة الدراسة وذلک لصالح القياس البعدي، مما يعني فعالية الاستراتيجية المستخدمة (الدراما) في الدراسة
This study aim to explore the extent of using Drama to obtain social skills. The adaptive behavior scale of American association, which was metered to the Saudi environment to assist social skills, has been used in this study. Three important areas of the scale was used, which is:
1-    Economic activity, which includes: dealing in money, setting a budget, and assigning purchasing tasks.
2-    Self-direction, including: initiative, persistence.
3-    Social skills, including: interacting with others, participating in group activities, social maturity.
The study sample included (4) students who had a slight intellectual disability, enrolled in the intellectual education program at King Khalid Intermediate School in Riyadh, Saudi Arabia. A one-group experimental curriculum (one-case design) named (A-B) was used as a method of this study to measure the student’s pre and post level of their social skills. The study applied (4) training sessions over a period of two weeks, and the results indicated that there are differences between the level of pre-measurement (before applying the training program) and post (after applying the training program) in favor of post-measurement, which means the effectiveness of using drama as a strategy to increase social skills for students with intellectual disability
 

الكلمات الرئيسية