مظاهر السلوک النمطي لدى ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلماتهم Manifestations of Stereotypical Behavior in People with Autism Spectrum Disorder from the Viewpoint of their Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مشارک في قسم التربية الخاصة جـــامعـــة جــــدة

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية الى الکشف عن مظاهر السلوک النمطي لدى ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلماتهم، وتم اجراء الدراسة في العام الدراسي 2019/2020، وقـــد تکونت عينة الدراسة مــن (53) طفلا الذين تترواح اعمارهم ما بين (3-13) عاماً من ذوي اضطراب طيف التوحد في مراکز التربية الخاصة والجمعيات والتي تعني بذوي اضطراب طيف التوحد، واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي وتم بناء استبانة تکونت من (21) فقرة، تکونت من بعدين بعد الانشطة والاهتمامات، وبعد حرکات الاطراف. حيث تم اجراء صدق وثبات للأداة. وکشفت النتائج أن مظاهر السلوکيات النمطية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد کان متوسطاً، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مظاهر السلوک النمطي لدى ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلماتهم تبعاً لمتغير الجنس الطفل وعمره، وقد اوصت الباحثة بضرورة الکشف والتدخل المبکر عن السلوکيات النمطية ووضع البرامج لخفض السلوکيات النمطية عند ذوي اضطراب طيف التوحد
The study aimed to reveal the manifestations of stereotypical behavior among people with autism spectrum disorder from their teachers’ point of view. It was conducted in the academic year 2019/2020, where the study sample consisted of (53) children of (3-13) years of age among people with Autism Spectrum Disorder in special education centers and associations concerned with such a disorder. The researcher used the descriptive approach and a questionnaire of (21) items, consisting of two dimensions: the activities and interests dimension and the limb movements’ dimension. The validity and reliability of the instrument were verified. The results revealed that the manifestations of stereotypical behaviors in children with autism spectrum disorder were moderate, and that there were no statistically significant differences in such manifestations among children with autistic spectrum disorder from their teachers’ point of view due to the variable of the child's sex and age. The researcher recommended early detection and intervention regarding stereotypical behaviors and to develop programs to reduce typical behaviors of people with autism spectrum disorder.

الكلمات الرئيسية