تهدف الورقة العلمية الي القاء الضوء على المشكلات النمائية، والصعوبات الأكاديمية، والمشكلات السلوكية والاجتماعية، ومن جانب آخر الخدمات المقدمة لذوي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية مع التركيز علي التدخل المبكر، والبرنامج التربوي الفردي لذوي صعوبات التعلم، ثم الخصائص النفسية والاجتماعية والتحصيل الدراسي للمراهقين من ذوي صعوبات التعلم، والقلق في مرحلة المراهقة (المرحلة المتوسطة والثانوية) والقلق من المستقبل عند المراهقين وأسبابه للطلاب ذوى صعوبات التعلم. وبالتالي المراهقون ذوو صعوبات التعلم يواجهون تحديات متشابكة (نفسية، أكاديمية، اجتماعية) تزيد من قلقهم من المستقبل. التغلب على هذه المشكلة يتطلب نظام دعم متكامل يشمل الأسرة، المدرسة، والمجتمع، مع التركيز على التخطيط الفردي والتدخل المبكر لضمان نجاحهم في الحياة الأكاديمية والمهنية.
This paper aims to shed light on developmental problems, academic difficulties, behavioral and social problems, and, on the other hand, the services provided to individuals with learning disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia, with a focus on early intervention and the Individualized Educational Program for Individuals with Learning Disabilities. It also examines the psychological and social characteristics and academic achievement of adolescents with learning disabilities, anxiety during adolescence (middle and high school), and future anxiety among adolescents and its causes for students with learning disabilities. Therefore, adolescents with learning disabilities face intertwined challenges (psychological, academic, and social) that increase their anxiety about the future. Overcoming this problem requires an integrated support system that includes family, school, and community, with a focus on individualized planning and early intervention to ensure their success in academic and professional life.
العمارى, اسرار. (2025). قلـق المستقبــل والمراهقيــن من ذوي صعـوبــات التعلــمFuture Anxiety and Adolescents with Learning Disabilities. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 22(71.2), 131-153. doi: 10.21608/sero.2025.442396
MLA
اسرار العمارى. "قلـق المستقبــل والمراهقيــن من ذوي صعـوبــات التعلــمFuture Anxiety and Adolescents with Learning Disabilities", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 22, 71.2, 2025, 131-153. doi: 10.21608/sero.2025.442396
HARVARD
العمارى, اسرار. (2025). 'قلـق المستقبــل والمراهقيــن من ذوي صعـوبــات التعلــمFuture Anxiety and Adolescents with Learning Disabilities', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 22(71.2), pp. 131-153. doi: 10.21608/sero.2025.442396
VANCOUVER
العمارى, اسرار. قلـق المستقبــل والمراهقيــن من ذوي صعـوبــات التعلــمFuture Anxiety and Adolescents with Learning Disabilities. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2025; 22(71.2): 131-153. doi: 10.21608/sero.2025.442396