واقع الخدمات الترفيهية المقدمة للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية مــن وجهــة نظــر معلمــاتهــــنThe reality of recreational services provided for students with intellectual disabilities from their teacher's perspectives

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على واقع الخدمات الترفيهية المقدمة للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية، من وجهة نظر معلمات الإعاقة الفكرية في المراحل الدراسية التالية: الابتدائية والمتوسطة والتأهيلية، في معاهد التربية الفكرية، والمدارس الحكومية والأهلية الملحق بها فصول الدمج الفكري في مدينة جدة، والتعرف على التحديات التي تواجههن في تقديم الخدمات الترفيهية، وكيفية تحسينها للمساعدة في تلبية احتياجات الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية وتطوير الخدمات الترفيهية المقدمة لهن.
استخدمت الباحثة المنهج النوعي الأساسي، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة قائمة أسئلة أولية للمقابلات شبه المنظمة للحصول على البيانات اللازمة للإجابة عن أسئلة الدراسة، حول طبيعة الخدمات الترفيهية المقدمة للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية من وجهة نظر معلماتهن، وما واجههن من تحديات عند تقديمها، والمقترحات التي يمكنها أن تحسن من تلك الخدمات الترفيهية. وكانت أبرز نتائج الدراسة تحديد طبيعة الخدمات الترفيهية (الاجتماعية، والفنية، والرياضية). في حين كانت أبرز التحديات متمثلة في تحديات متعلقة بالطالبات وكان منها: الإعاقات الحركية المصاحبة، وضعف دافعية الطالبات للمشاركة في الأنشطة الترفيهية. وتحديات إدارية وكان منها: القيود الإدارية على بعض الأنشطة الترفيهية، وضعف الميزانية المخصصة. وتحديات مهنية وكان منها: مدى وعي الأسر والمعلمات بأهمية الأنشطة الترفيهية، ونقص تدريب المعلمات على تصميم الأنشطة. وأوصت الدراسة بعدة توصيات منها: تصميم دليل مدرسي للأنشطة الترفيهية وآلية تنفيذها، وتعميمه على المعاهد والمدارس الحكومية والأهلية الملحق بها فصول الدمج الفكري، وتفعيل الخدمات المساندة التي تشمل الجوانب الترفيهية لضمان تقديم بيئة تعليمية متكاملة.
    The purpose of this study was to explore the current state of recreational services provided to female students with intellectual disabilities from the perspective of intellectual disability teachers at the elementary, intermediate, and vocational stages in intellectual education institutes, as well as in public and private schools that include intellectual inclusion classrooms in the city of Jeddah. The study also aimed to identify the challenges encountered in delivering these services and ways to improve them to better meet the needs of female students with intellectual disabilities and enhance the quality of the recreational services offered.
The researcher adopted a basic qualitative methodology. To achieve the objectives of the study, a preliminary set of questions was developed for semi-structured interviews to collect the data required to answer the study questions regarding the nature of the recreational services provided to female students with intellectual disabilities, the challenges teachers faced in delivering these services, and the suggestions for improving them. Key findings revealed that the recreational services provided can be classified into three main types: social, artistic, and athletic activities. The primary challenges included student-related issues such as co-occurring physical disabilities and low student motivation to participate in recreational activities; administrative challenges such as restrictions on certain recreational activities and insufficient budget allocations; and professional challenges such as limited awareness among families and teachers regarding the importance of recreational activities, in addition to the lack of training for teachers in designing these activities . The study recommended developing a school guide for recreational activities and mechanisms for implementation to be distributed across institutes and public and private schools with intellectual inclusion classrooms. Additionally, the activation of support services that include recreational aspects was emphasized to ensure the provision of a comprehensive educational .
 

الكلمات الرئيسية