الـمُعَوِّقَات التي تواجه معلمي تدريبات النطق مع طلبة ذوي الإعاقة بمدينة الرياض وانعكاسها على احتياجاتهم التدريبية The Obstacles facing speech therapists for students with disabilities in Riyadh and its Reflection on their Training Needs

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـة الـتربيــة - جــامعــة جــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد الـمُعَوِّقَات التي تواجه معلمي تدريبات النطق مع طلبة ذوي الإعاقة بمدينة الرياض والوقوف على انعكاسها على احتياجاتهم التدريبية، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحثان المنهج الوصفي (المسحي)، وتكونت عينة الدراسة من (43) معلمًا ومعلمةً لتدريبات النطق من العاملين مع الطلبة ذوي الإعاقة تم اختيارها من قبل إدارة تعليم الرياض، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بإعداد استبانة تكونت بصورتها النهائية من (38) فقرةً بواقع خمسة أبعاد.
وأظهرت النتائج أن معلمي تدريبات النطق العاملين مع الطلبة ذوي الإعاقة يواجهون معوقات بمستوى متوسط، مع تصدر الـمُعَوِّقَات الإدارية المرتبة الأولى بمستوى مرتفع، في حين جاءت الـمُعَوِّقَات المتعلقة بالجوانب الفنية بالمرتبة الأخيرة بمستوى متوسط، أما بالنسبة للاحتياجات التدريبية فقد جاءت بمستوى مرتفع، حيث تصدرت الحاجة إلى دورات في استخدام التكنولوجيا، بينما جاءت الاحتياجات المتعلقة باستخدام الألعاب التعليمية في المرتبة الأخيرة. وعلى صعيد الفروق الإحصائية، فلم تُظهر النتائج فروقاً دالة في الـمُعَوِّقَات أو الاحتياجات التدريبية تبعًا لمتغيرات الجنس، والقطاع، وسنوات الخبرة، ومع ذلك، فقد ظهرت فروق دالة إحصائيًا في محور الـمُعَوِّقَات تبعًا لمتغير بيئة العمل لصالح معلمي المعاهد ومراكز التربية الخاصة، وكذلك وجدت فروق في محور الـمُعَوِّقَات تبعًا لمتغير سنوات الخبرة لصالح المعلمين الذين حصلوا على أقل من خمس دورات تدريبية مقارنةً بمن حصلوا على أكثر من عشر دورات.
وبناء على النتائج التي تم التوصل إليها، أوصت الدراسة بتطوير برامج تدريبية تخصصية موجهة لمعلمي تدريبات النطق، تراعي الفروق في عدد الدورات التدريبية التي تلقوها وتغطي أحدث الأساليب التربوية والتقنيات العلاجية.
  This study aimed to identify the obstacles faced by speech training teachers working with students with disabilities in Riyadh and to assess their impact on teachers' training needs. To achieve this objective, the researcher employed a descriptive survey approach. The study sample consisted of 43 male and female speech training teachers working with students with disabilities, selected through convenience sampling from the Riyadh Education Department. A questionnaire comprising 38 items across five dimensions was developed and used for data collection.
The findings revealed that speech training teachers encounter obstacles at a moderate level overall, with administrative obstacles ranking highest at a high level, while technical obstacles ranked lowest at a moderate level. Regarding training needs, these were found to be high, with the greatest need identified for courses on using technology in speech training, whereas needs related to utilizing educational games were ranked lowest.
In terms of statistical differences, the results indicated no significant differences in obstacles or training needs based on gender, sector, or years of experience. However, significant differences were observed in the obstacles dimension concerning the work environment variable, favoring teachers in intellectual education institutes. Additionally, differences were identified in the obstacles dimension based on the number of training courses received, with teachers who had attended fewer than five courses reporting more obstacles compared to those who had attended more than ten courses.
Based on these findings, the study recommended the development of specialized training programs for speech training teachers, tailored to their varying levels of training and emphasizing modern educational methods and therapeutic techniques.
 

الكلمات الرئيسية