تحديات برامج دمج الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد واستراتيجيات التغلب عليها في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمين بمــدينــة الــريــاضChallenges of Integrating Students with Autism Spectrum Disorder and Strategies to Overcome Them in Public Schools from the Perspective of Teachers in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تحديات دمج الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد في مدارس الرياض الحكومية من وجهة نظر المعلمين، واقتراح استراتيجيات لمواجهتها، مع تقييم الفروق حسب الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. باستخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة من 113 معلماً ومعلمة، طُبِّقَ عليهم استبانةُ تحديات برامج دمج الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد واستراتيجيات التغلب عليها في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمين (إعدادُ الباحثة)، وباستخدامِ المنهجِ الوصفيِّ التحليليِّ، توصَّلتِ الدراسةُ إلي أن مستوى التحديات التي تواجه برامج دمج الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد في مدارس التعليم العام بمدينة الرياض من وجهة نظر المعلمين جاء بدرجة منخفضة، وجاءت التحديات بالترتيب، تحديات متعلقة بالطالب، تحديات متعلقة بالبيئة المدرسية، تحديات متعلقة بالمعلم، وأخيراً تحديات متعلقة بالمنهج. ومن أهم الاستراتيجيات للتغلب على تحديات الدمج: الشراكة بين فريق العمل بالمدرسة والاسرة، إشراك المعلمين في ورش عمل ودورات تطبيقية أثناء الخدمة، ووجود فروف وفق متغير الجنس والمستوى التعليمي، ولا توجد وفق متغير الخبرة، وفي ضوء هذه النتائج، توصي الدراسة بعقد ورش عمل للطلاب حول تقبل الاختلاف وتوضيح سلوكيات الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد بطريقة مبسطة، ومشاركة المعلومات بين فريق العمل بالمدرسة وأولياء الامور عن نقاط القوة والضعف لدى الطالب عبر خطة التعليم الفردي (IEP).
 The study aimed to identify the level of challenges facing the integration of students with autism spectrum disorder in public schools in Riyadh from the perspective of teachers, and to propose strategies to address them, while assessing differences based on gender, academic qualifications, and years of experience. Using a descriptive-analytical approach, a sample of 113 male and female teachers was surveyed. A questionnaire was administered to them, titled "Challenges of Integrating Students with Autism Spectrum Disorder and Strategies to Overcome Them in Public Schools from the Teachers' Perspectives" (prepared by the researcher). Using the descriptive-analytical approach, the study concluded that the level of challenges facing integration programs for students with autism spectrum disorder in public schools in Riyadh from the teachers' perspective was low. The challenges were ranked, in order, as student-related, school-environment-related, teacher-related, and curriculum-related. Among the most important strategies for overcoming integration challenges are: partnerships between the school staff and families, engaging teachers in in-service workshops and practical courses, and the presence of differences based on gender and educational level, while not based on experience. In light of these findings, the study recommends holding workshops for students on accepting differences and explaining the behaviors of students with autism spectrum disorder in a simplified manner. It also recommends sharing information between the school staff and parents about the student's strengths and weaknesses through the Individual Education Plan (IEP).
 

الكلمات الرئيسية