تصوُّرات معلمي ومعلمات صعوبات التَّعَلُّم في المرحلة الابتدائية لنمــوذج الاستجــابــة للتــــدخّــــُل: دراســــة نــــوعيــــةPerceptions of Primary School Teachers of Students with Learning Disabilities of the Response to Intervention Model: a Qualitative Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــة الــتربيــة - جــامعــــة أم القــــــرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى: التَعرُّف على تصوّرات معلمي صعوبات التَّعلُّم ومعلماته حول نموذج الاستجابة للتَّدخُّل، بالإضافة إلى التَعرُّف على التحدّيات التي تحول دون تطبيق نموذج الاستجابة للتَّدخُّل، وأهم مُقترحات معلمي صعوبات التَّعلُّم ومعلماته لتطبيق نموذج الاستجابة للتَّدخُّل. ولفهم أعمق؛ فقد اُستخدم المنهج النوعي بالتصميم الظاهراتي، وإجراء (10) مقابلات فردية شبه منظمة بطريقة قصدية مع معلمي صعوبات التَّعلُّم ومعلماته، بواقع (4) معلمين و(6) معلمات بمدينة مكة المكرمة في المدارس الحكومية، وحُلّلت البيانات واُستخلصت النتائج من خلال استخدام طريقة التحليل الموضوعي ((Thematic Analysis لبراون وكلارك ((2006 Braun& Clark، التي تتضمّن ست مراحل. وقد أظهرت الدراسة العديد من النتائج، أبرزها: أن معلمي صعوبات التَّعلُّم ومعلماته لديهم المعرفة الكافية حول مفهوم نموذج الاستجابة للتَّدخُّل وأهدافه؛ ولكن هناك تباين في الإجابات بين المشاركين وعدم وضوح فيما يخصّ المستويات. ومن الجدير بالذكر أن معلمي صعوبات التَّعلُّم ومعلماته المشاركين في الدراسة، جميعهم كانت آراؤهم إيجابية ولديهم تقبّل عالٍ لنموذج الاستجابة للتَّدخُّل. وتمثّلت أبرز التحدّيات في أربعة موضوعات رئيسية، وهي: تحدّيات تتعلّق بفهم المعلّم وتقبله لنموذج الاستجابة للتَّدخُّل، وتحدّيات تتعلّق بالمشاركة الوالدية، وتحدّيات تتعلّق بإجراءات نموذج الاستجابة للتَّدخُّل، وتحدّيات إدارية. كما وُقِف على أبرز المُقترحات، وهي: تكامل التخصّصات، والتهيئة والتوعية، والدعم، والتدريب. وبناءً على نتائج الدراسة وُضع عدد من التوصيات والمُقترحات، ومن أهمها، تبني وزارة التعليم للاستجابة للتَّدخُّل، بوصفه محكًّا للكشف المبكر.
    The study aimed to identify the perceptions of teachers of students with learning disabilities (LD) of the response to intervention (RTI) model (RTI), identify the challenges preventing the application of the RTI model, and outline the most important suggestions of teachers of LD students to apply the RTI model. For a deeper understanding, the qualitative approach represented in the phenomenological design was used, and (10) semi-structured purposeful individual interviews were conducted with teachers of LD students (4 males and 6 females) at the public schools in Makkah Al-Mukarramah. The data were analyzed, and the results were extracted using the 6-stage Braun & Clark 2006 thematic analysis method. The study showed many results including the following the finding that teachers LD students had sufficient knowledge about the concept and objectives of the RTI model although there was a difference in the participants’ responses and a vagueness regarding the levels. It is worth noting all the participating teachers of LD students had positive perceptions and showed a higher level of acceptance of the RTI model. The most notably challenges were grouped in four main themes: teacher’s understanding and acceptance of the RTI model, parenting participation, RTI model procedures, and administrative challenges. The key suggestions were the integration of disciplines, preparation and awareness, support and training. Based on the findings of the study, a number of recommendations and proposals were developed, One of the most important is the Ministry of Education's embrace of the Response To Intervention, as the standard for early detection.
 

الكلمات الرئيسية