درجة المشاركة الأسرية مع المختصين في الخطة التربوية الفردية لطلبـة صعوبـات التعلــم مـن وجهـة نظــر الأســــرThe Degree Of Famaliy Participation With Speciallsts In The Individual Educational Plan (Iep) For Students With Learning Disabilities From The Families’ Point Of View

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جـــامعــة تبـوك بالمملكـة العــربيــة السعـوديــة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى المشاركة الأسرية مع المختصين في الخطة التربوية الفرديـة لطالبات صعـوبات التعلم في مدينة تبوك. تكونت عينة الدراسة من (70) من الآباء والأمهات، (28) أب و(42) أم، أختيروا بطريقة عشوائية من (208) أسرة من مدارس صعوبات التعلم في مدينة تبوك، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي. قام الباحثان بتصميم مقياس يتكون من (30) عبارة وزعت على ثلاثة أبعاد رئيسية، المشاركة في تخطيط، تنفيذ وتقييم الخطة التربوية الفردية، بينما كان البعد الرابع يتكون من ثلاث أسئلة مفتوحة ترتبط بمعيقات المشاركة في الخطة التربوية الفردية مرتبطة بالأسرة، المدرسة، المختصين. وأظهرت نتائج الدراسة: أن درجة مشاركة أسر الطالبات ذوات صعوبات التعلم مع المختصين في الخطة التربوية الفردية قد جاءت بدرجة مشاركة متوسطة فيما عدا بُعد "مشاركة الأسر مع المختصين في التخطيط للخطة التربوية الفردية" جاء بدرجة مشاركة كبيرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المشاركة الأسرية مع المختصين في الخطة التربوية الفردية تعزى إلى متغير الجنس، ووجود فروق تعزى إلى متغير العمر. كما أظهرت النتائج أن هناك مجموعة من المعوقات في مشاركة الأسر في الخطة التربوية الفردية أبرزها: عدم إعطاء الأسرة الفرصة للمشاركة في الخطة التربوية الفردية.، وقلة التواصل بين أسر ذوي صعوبات التعلم والمختصين. وبناء على النتائج خرجت الدراسة ببعض التوصيات: ضرورة تفعيل البرامج التوعوية لزيادة وعي الأسر بأهمية المشاركة مع المختصين في إعداد الخطة التربوية الفردية للطالبات ذوات صعوبات التعلم.
 The study aimed to identify the level of family participation with specialists in the individual educational plan for female students with learning disabilities in the city of Tabuk. The study sample consisted of (70) parents, (28) fathers and (42) mothers, who were randomly selected from 208 families from schools for learning disabilities in the city of Tabuk. The study used the descriptive survey method. The researchers designed a scale consisting of (30) statements distributed over three main dimensions: participation in planning, implementing, and evaluating the individual educational plan. The fourth dimension consisted of three open-ended questions related to the barriers to participation in the individual educational plan associated with the family, the school, and the specialists. The results of the study showed that the degree of family participation with specialists in the individual educational plan for female students with learning disabilities was at a medium level, except for the dimension "family participation with specialists in planning the individual educational plan," which was at a high level. There were no statistically significant differences in the level of family participation with specialists in the individual educational plan attributable to the gender variable, but there were differences attributable to the age variable. The results also indicated several barriers to family participation in the individual educational plan, the most prominent of which were: the lack of opportunities given to families to participate in the individual educational plan and the lack of communication between families of students with learning disabilities and specialists. Based on the results, the study made some recommendations, including the necessity of activating awareness programs to increase families' awareness of the importance of participating with specialists in preparing the individual educational plan for female students with learning disabilities.
 

الكلمات الرئيسية