دور منهــج مونتيســوري فــي تنميــة المهــــارات القيــاديــة لــدى الموهوبيــن فــي مرحلــة ريــاض الأطفــــال " دراســــة نــــوعيــــــة " The Role of the Montessori Approach in Developing Leadership Skills among Gifted Students in Kindergarten

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جـــامعـــة العلــوم الإســلاميــة العــالميــة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة لمعرفة تأثير منهج مونتيسوري في تنمية المهارات القيادية للموهوبين في مرحلة رياض الأطفال، حيث اتبعت الدراسة منهج البحث النوعي واعتمدت طريقة دراسة الحالة كأفضل طريقة لجمع بيانات نوعية تساهم في تقديم إجابات عن أسئلة الدراسة، حيث تم اعتماد العينة القصدية كاستراتيجية لاختيار المشاركين وهم، أولاً: الأطفال المشاركون، وعددهم 6 أطفال موهوبين تم اختيارهم من ضمن 101 طفل مسجلين في ثلاث روضات حكومية في تجمع شمال مأدبا التابعة لمديرية مأدبا في وزارة التربية والتعليم الأردنية، وتم اختيار الأطفال الموهوبين من خلال تطبيق مقياس برايد للكشف عن الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة واختبار مصفوفات رافن الملونة، ثانياً: المعلمات المشاركات، حيث تم اختيار المعلمات تلقائياً بعد اختيار الأطفال المشاركين، وقد كنّ ثلاث معلمات، ثالثاً: الأمهات المشاركات، حيث تم اختيار الأمهات تلقائياً بعد اختيار الأطفال وقد كنّ 6 أمهات. كما تم إعداد ثلاث أدوات لجمع البيانات النوعية وهي: دليل الملاحظة، واستمارة المقابلة، ودليل الرجوع للوثائق، حيث تم استخدام الملاحظة المنظمة والملاحظة التلقائية والمقابلات الفردية والرجوع للوثائق الرسمية لجمع البيانات المطلوبة، وخضع الأطفال المشاركون في الدراسة للتدريب على منهج مونتيسوري بواقع 122 ساعة تدريبية في ثلاثة أشهر، وأظهرت النتائج أن تطبيق منهاج مونتيسوري قد أثر بشكل كبير في تنمية المهارات القيادية لدى الموهوبين في رياض الأطفال، حيث تصدرت مهارات التواصل المرتبة الأولى في النتائج من حيث تطورها لدى الأطفال المشاركين، ثم تلاها في المرتبة الثانية تحمل المسؤولية والاعتماد على الذات واتخاذ القرار، ثمّ العمل الجماعي والقدرة على التأثير في المرتبة الثالثة، وأخيراً إدارة الوقت في المرتبة الرابعة، وقد أوصت الدراسة بتبني منهج مونتيسوري في رياض الأطفال وخاصة مع الأطفال الموهوبين، وكذلك تدريب المعلمات على تطبيق المنهج وتوفير أدواته في رياض الأطفال.
 This study aimed to know the impact of the Montessori curriculum on developing leadership skills of gifted children in kindergarten. The study followed the qualitative research approach and adopted the case study method as the best way to collect qualitative data that contribute to providing answers to the study questions. The intentional sample was adopted as a strategy to select the participants, who are, first: The participating children, who are 6 gifted children who were selected from among 101 children registered in three government kindergartens in the North Madaba cluster affiliated with the Madaba Directorate in the Jordanian Ministry of Education. The gifted children were selected by applying the Pride Scale for identifying gifted children in the preschool stage and the Raven's Colored Matrices test. Second: The participating female teachers, where the teachers were selected automatically after Preschool and Raven's Color Matrices Test. Second: Participating teachers: The teachers were selected automatically after selecting the participating children. There were three teachers. Third: Participating mothers: The mothers were also selected automatically after selecting the children. There were six mothers. Three tools were prepared to collect qualitative data: an observation guide, an interview form, and a document reference guide. Structured observation, spontaneous observation, individual interviews, and reference to official documents were used to collect the required data. The children participating in the study underwent training on the Montessori curriculum for 122 training hours over three and a half months. The results showed that the application of the Montessori curriculum had a significant impact on the development of leadership skills among gifted children in kindergarten, as communication skills ranked first in the results. Children participating in the study received 122 hours of Montessori training over three and a half months.The results showed that the application of the Montessori curriculum had a significant impact on the development of leadership skills among gifted children in kindergartens, as communication skills ranked first in the results in terms of their development among the participating children, followed by taking responsibility, self-reliance and decision-making in second place, then teamwork and the ability to influence in third place, and finally time management in fourth place. The study recommended adopting the Montessori curriculum in kindergartens, especially with gifted children, as well as training teachers to implement the curriculum and provide its tools in kindergartens.

الكلمات الرئيسية