فعاليـة بعـض استراتيجيـات علـم النفـس الإيجـابـي لتحسين جودة الحياة لدى الشباب ذوي اضطراب طيف التوحد The effectiveness of some positive psychology strategies in improving the quality of life for young people with autism spectrum disorder.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

الـريـاض – المملكـة العـربيـة السعـوديــة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعالية بعض استراتيجيات علم النفس الإيجابي لتحسين جودة الحياة لدى الشباب ذوي اضطراب طيف التوحد، والتحقق من استمرارية البرنامج بعد فترة المتابعة، وأجريت الدراسة علي عينة قوامها (10) من الشباب ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم من (25-30) عامًا، كمجموعة تجريبية واحدة ذات قياس قبلي وبعدي وتتبعي، بمتوسط عمري قدره (27.11) سنة، وانحراف معياري قدره (0.81)، وتم تطبيق البرنامج القائم على بعض استراتيجيات علم النفس الإيجابي على المجموعة التجريبية لمدة شهرين، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس جودة الحياة للشباب ذوي اضطراب طيف التوحد، إعداد/ الباحثان، وبرنامج استراتيجيات علم النفس الإيجابي إعداد/ الباحثان، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية برنامج استراتيجيات علم النفس الإيجابي لتحسين جودة الحياة  لدي الشباب ذوي اضطراب طيف التوحد، واستمرارية فعالية البرنامج لتحسين جودة الحياة لديهم لما بعد فترة المتابعة.
 The aim of the current research was to explore the effectiveness of some positive psychology strategies in improving the quality of life for young people with autism spectrum disorder (ASD), and to examine the sustainability of the program after the follow-up period. The study was conducted on a sample of (10) young people with ASD, aged between (25-30) years, as a single experimental group with pre-test, post-test, and follow-up measurements, with an average age of (27.11) years and a standard deviation of (0.81). The program based on some positive psychology strategies was implemented for the experimental group over two months. The study tools included a quality-of-life scale for young people with ASD (developed by the researcher), and the positive psychology strategies program (developed by the researcher). The results of the study concluded that the positive psychology strategies program was effective in improving the quality of life for young people with ASD, and the effectiveness of the program in improving their quality of life continued beyond the follow-up period.

الكلمات الرئيسية