فعـاليـة بـرنـامــج تـدريبي في تخفيــف الشعـور بالـوصمــة الاجتمـاعيـة لأمهـــات الأطفــــال ذوي متـــلازمـــــة داون The effectiveness of a training program in reducing the social stigma of mothers with Down syndrome

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية - المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الي التحقق من فعالية برنامج تدريبي في خفض الشعور بالوصمة الاجتماعية لأمهات الأطفال ذوي متلازمة داون، والتأكد من استمرارية البرنامج لفترة ما بعد المتابعة، وتكونت عينة الدراسة من (8) أمهات من منسوبي مؤسسة التربية الخاصة والتأهيل (SERO)، حيث تم اختيارهن بطريقة قصدية، والحاصلين على درجات مرتفعة في مقياس الشعور بالوصمة الاجتماعية، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد مقياس الشعور بالوصمة الاجتماعية، وبرنامج تدريبي يتكون من (22) جلسة معرفية، ووجدانية، ومهارية، واعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي (ذي المجموعة الواحدة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات القياسين القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة التجريبية (أمهات الأطفال ذوي متلازمة داون) على مقياس الشعور بالوصمة الاجتماعية، لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات القياسين: البعدي والتتبعي لأفراد عينة الدراسة التجريبية (أمهات الأطفال ذوي متلازمة داون) على مقياس الشعور بالوصمة الاجتماعية. وهذا يعني أن البرنامج المستخدم حافظ على فعاليته واستمراريته في تخفيف الشعور بالوصمة الاجتماعية بين القياسين البعدي والتتبعي، ومن أهم توصيات الدراسة تصميم جلسات دعم شهرية بعد انتهاء البرنامج لمنع الانتكاس، وتقديم برامج توعوية – تدريبية للأمهات فور تشخيص الطفل لبناء المناعة النفسية ضد الوصمة منذ البداية، وإشراك الإعلام في عرض قصص نجاح أطفال متلازمة داون وأسرهم.
    The study aimed to verify the effectiveness of a training program in reducing social stigma for mothers of children with Down syndrome, and to ensure the continuity of the program after follow-up. The study sample consisted of (8) mothers from the Special Education and Rehabilitation Organization (SERO). They were intentionally selected and had high scores on the social stigma scale. To achieve the study objectives, the researcher developed a social stigma scale and a training program consisting of (22) cognitive, emotional, and skill-based sessions. The study adopted a quasi-experimental (single-group) approach. The study results showed statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-test scores of the experimental sample (mothers of children with Down syndrome) on the social stigma scale, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between the mean scores of the post- and follow-up tests of the experimental sample (mothers of children with Down syndrome). (Down syndrome) on the social stigma scale. This means that the program maintained its effectiveness and continuity in reducing social stigma between the post- and follow-up measurements. Among the study's most important recommendations are designing monthly support sessions after the program ends to prevent relapse, providing awareness-training programs for mothers immediately after their child's diagnosis to build psychological resilience against stigma from the outset, and involving the media in presenting success stories of children with Down syndrome and their families.

الكلمات الرئيسية