التحديات التي تواجه المعلمات ببرامج التدخل المبكر للأطفال ذوي الإعــاقــة الفكــريــة بمنطقــة القصيــــم Challenges Faced by Teachers in Early Intervention Programmes for Children with Intellectual Disabilities in the Qassim Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة القصيم - المملكة العربية السعودية

10.21608/sero.2025.426680

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التحديات التي تواجه المعلمات ببرامج التدخل المبكر للأطفال ذوي الفكرية بمنطقة القصيم، ولتحقيق هذا الهدف طبقت الدراسة الحالية على عينة قوامها (73) معلمة، وامتدت أعمارهن ما بين (25_50) عامًا بمتوسط عمر زمني (30,9315) وانحراف معياري (6.28784)، وبعد تطبيق استبانة التحديات التي تواجه معلمات برامج التدخل من إعداد الباحثة، فقد أسفرت أهم النتائج عن ارتفاع مستوى التحديات التي تواجه المعلمات ببرامج التدخل المبكر، بحيث جاءت التحديات التدريسية في المرتبة الأولى، يليها التحديات الادارية ومعوقات التعامل مع أسر الأطفال ذوي الاعاقة الفكرية في المرتبة الثانية والثالثة على التوالي، وجاءت التحديات التدريبية المعرفية في المرتبة الرابعة والأخيرة، وجميعها جاءت بمستوى مرتفعًا. وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا في التحديات التي تواجه المعلمات ببرامج التدخل المبكر تعزى لكل من مستوى الخبرة والمؤهل العلمي. ولا توجد فروق دالة إحصائيًا تعزى للدورات التدريبية في الدرجة الكلية وجميع التحديات، فيما عدا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المعلمات في بعد التحديات التدريبية والمعرفية لصالح المعلمات اللاتي اجتزن عدد أقل من 5 دورات تدريبية في مجال التدخل المبكر. وأوصت الدراسة بضرورة إيجاد حلول للتحديات التي تواجهها المعلمات في برامج التدخل المبكر للأطفال ذوي الفكرية، كما أوصت بضرورة الاهتمام بتدريب المعلمات على برامج التدخل الحديثة للحد من المشكلات التي تواجهن أثناء عملية التدخل.
This study aimed to identify the challenges faced by teachers in early intervention programmes for children with intellectual disabilities in the Qassim region. A sample of 73 female teachers, aged between 25 and 50 years, participated, with an average age of 30.9315 years and a standard deviation of 6.28784. The researcher-designed questionnaire used in this study revealed a high overall level of challenges. Teaching challenges were reported as the most significant, followed by administrative challenges (second) and difficulties in interacting with families of children with intellectual disabilities (third). Cognitive training challenges were ranked fourth and were found to be equally challenging. Statistical analysis indicated no significant differences in the challenges faced by these teachers based on their level of experience or academic qualifications. However, concerning training courses, statistically significant differences were observed in the training and cognitive challenges, favouring teachers who had completed fewer than five courses in early intervention (p < 0.05). The study recommends addressing these challenges within early intervention programs for children with intellectual disabilities. Furthermore, it underscores the importance of equipping teachers with training in modern intervention approaches to effectively mitigate the complexities encountered during the intervention process.
 

الكلمات الرئيسية