Adaptation of the Behavioral Characteristic Progression into Arabic التكيـف الثقـافـي لمقيـاس خصـائـص التطـور السلـوكـي إلـى اللغـة العـربيـة هدى فلمبان & فهد محمد النمري & عبير سيد أحمد & عبد الله مراد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 King Abdul Aziz University, Jeddah

2 Taif University, Taif, Saudi Arabia

3 Institute of Technology, FL, USA

4 Umm Al-Qura University, Makkah, Saudi Arabia

المستخلص

The adaptation of measurement tools is one of the most common procedures carried out by international researchers who have the hope of serving students globally. Because of the lack of tools that assess students with special needs in the Arab world, specifically, this paper aims to report on the process of translation, validation, and cultural adaptation of the Behavioral Characteristic Progression (BCP) scale into Arabic. Aligned with international translation and adaptation guidelines by the International Test Commission, the researchers executed a series of detailed steps, from including double forward translations and reconciliation to piloting the prefinal version of the instrument. Most participants found the Behavioral Characteristic Progression - Arabic (BCP-AR) useful in identifying students’ strengths and weaknesses and were satisfied with its online version. This paper serves researchers globally, as it represents a road map for researchers working on adapting assessment tools and different instruments to their own language and culture. 
يعد تكييف أدوات القياس واحدة من أكثر الإجراءات شيوعًا التي ينفذها الباحثون الدوليون الذين يأملون في خدمة الطلاب على مستوى العالم. ونظراً لندرة أدوات تقيم الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة على العموم، وفي العالم العربي بشكل خاص، يهدف هذا البحث إلى توثيق عملية الترجمة، التكيف الثقافي لمقياس خصائص التطور السلوكي إلى اللغة العربية، بما يتماشى مع إرشادات الترجمة والتكيف الدولية التي وضعتها اللجنة الدولية للاختبارات. نفذ الباحثون سلسلة من الخطوات التفصيلية، بدءًا بتوثيق عملية الترجمة بمراحلها، وصولاً إلى اختبار النسخة شبه النهائية من الأداة. وجد معظم المشاركين أن مقياس التقدم في السمات السلوكية - النسخة العربية (BCP-AR) مفيد في تحديد نقاط القوة والضعف لدى الطلاب، وكانوا راضين عن نسخته الإلكترونية. يمثل هذا البحث مرجعًا للباحثين في جميع أنحاء العالم، حيث يقدم خارطة طريق للباحثين الذين يعملون على تكييف أدوات التقييم والأدوات المختلفة بما يتناسب مع لغتهم وثقافتهم.
 



 
 
 

الكلمات الرئيسية