تصميم بيئة تعليمية افتراضية وفق نظرية التكامل الحسي وقيـاس تأثيـرهـا علـى اضطـراب المعـالجـة الحسيـة عنـد الأطفـال ذوي اضطـراب طيـف التـوحــد Designing a Virtual Learning Environment According to Sensory Integration Theory and Measuring its Effect on Sensory Processing Disorder in Children with Autism S Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كليــــة الـتربيـــة - جـــامعـــة المــــلك سعــــود

2 كليــة الــتربيــة - جــامعــة المــلك سعــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس أثر البيئة الافتراضية المصممة وفق نظرية التكامل الحسي على اضطراب المعالجة الحسية "حساسية مفرطة" عند الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، ممن يعانون من اضطراب في المعالجة الحسية من نوع الحساسية المفرطة، ولتحقيق الهدف تم تصميم بيئة تعليمية افتراضية لمهارة غسل اليدين؛ بعد جمع البيانات عن التصميم الملائم للبيئة الافتراضية، واتبعت المنهجية المزجية خلال عملية جمع البيانات، حيث تم جمع البيانات الكمية والنوعية معًا، وكانت أدوات الدراسة كالتالي: الاستبانة، مجموعة التركيز، بطاقة الملاحظة وعند تطبيق التجربة تم توظيف مدخل كمي شبة تجريبي وهو تصاميم الحالة الواحدة من نوع التصميم الانسحابي أ-ب-أ وهو الأسلوب الأنسب مع العينة والتي هي أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد الملتحقين بمراكز التوحد وبرامج الدمج المكاني في مرحلة رياض الأطفال بمدينة الرياض للعام الدراسي 1444هـ ، وكما شاركت في عينة هذه الدراسة معلمات التوحد في مراكز التوحد وبرامج الدمج المكاني لمرحلة رياض الأطفال، والمختصين بالعلاج الوظيفي الممارسين للتكامل الحسي مع الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة للنتائج التالية: وجود أثر إيجابي للبيئة الافتراضية المصممة وفق نظرية التكامل الحسي في خفض حدة الاضطراب الحسي "الحساسية المفرطة" عند الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وقدمت نموذج مقترح لتصميم بيئة افتراضية لمهارة غسل اليدين وفق نظرية التكامل الحسي.
The study aimed to measure the effect of a virtual environment designed according to the theory of sensory integration on sensory processing disorder (hypersensitivity) in children with autism spectrum disorder, who suffer from sensory processing disorder of the hypersensitivity type. To achieve the goal, a virtual educational environment was designed for the skill of hand washing; After collecting data on the appropriate design of the virtual environment, the mixed methodology was followed during the data collection process, where quantitative and qualitative data were collected together, and the study tools were as follows: questionnaire, focus group, observation card. When applying the experiment, a quasi-experimental quantitative approach was employed, which is single-case designs of the A-B-A withdrawal design type, which is the most appropriate method for the sample, which is children with autism spectrum disorder enrolled in autism centers and spatial integration programs in the kindergarten stage in the city of Riyadh for the academic year (1444). Autism teachers in autism centers and spatial integration programs for the kindergarten stage, and occupational therapy specialists practicing sensory integration with children with autism spectrum disorder, participated in the sample of this study. After analyzing the data, the study reached the following results: There is a positive effect of the virtual environment designed according to the sensory integration theory in reducing the severity of sensory disorder "hypersensitivity" in children with autism spectrum disorder, and a proposed model was presented for designing a virtual environment for the skill of hand washing according to the sensory integration theory.

الكلمات الرئيسية