تصـورات المعلمـين في برنـامـج لـدمـج الطـلاب ذوي الإعــاقــة الفكـريــة فـي المـرحلــة الثـانـويـة بمـدينــة جـدة حـول استخـدامـــات الـواقــع المعــزز Teachers' perceptions in a program to integrate students with intellectual disabilities at the secondary level  in Jeddah on the uses of augmented reality

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـة الـتربيـة - جامعـة جــدة

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على تصورات المعلمين حول تقنية الواقع المعزز وكيف يرون إمكانية تطبيقها في بيئة الفصل الدراسي للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية فى إطار الدمج بالمرحلة الثانوية. والتحديات التي يواجهها المعلمون في تطبيق هذه التقنية، وكذلك تقديم بعض المقترحات لتطوير استخدامها. تكونت عينة الدراسة من (12) معلمًا من مدرسة الحطيم الثانوية في جدة. واعتمد الدراسة على المقابلة الفردية شبه المنظمة كأداة رئيسية لجمع البيانات. واستخدمت المنهج النوعى التحليلى. وتوصلت النتائج إلى أن تصورات المعلمين حول استخدام تقنية الواقع المعزز مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية تشير إلى تفاوت في مستوى معرفتهم بهذه التقنية، إلا أن جميعهم اتفقوا على أهميتها في تحسين العملية التعليمية. ومع ذلك، تواجه المعلمين عدة تحديات تعيق تطبيق الواقع المعزز بشكل فعّال، منها نقص الوسائل والأجهزة اللازمة، التكلفة العالية، المشاكل التقنية مثل تعطل الأجهزة، وعدم تجهيز الفصول الدراسية بشكل كامل لاستخدام هذه التقنية. وأوصت الدراسة بضرورة تطوير موارد تعليمية عالية الجودة تتناسب مع المناهج الدراسية واحتياجات الطلاب، وتقديم دورات تدريبية شاملة للمعلمين. وتوعية الأسر حول كيفية استخدام هذه التقنية في المنزل. بالإضافة إلى تجهيز الفصول بمعدات حديثة وتهيئة بيئة تعليمية مناسبة.
This study aimed to explore teachers' perceptions of augmented reality (AR) technology and its potential application in inclusive secondary school classrooms for students with intellectual disabilities. The study also sought to identify the challenges teachers face in implementing this technology and to provide recommendations for improving its use. A sample of 12 teachers from Al-Hatim Secondary School in Jeddah participated in the study. Semi-structured interviews were employed as the primary data collection tool. A qualitative analysis approach was used. The findings revealed that teachers' perceptions of using AR with students with intellectual disabilities indicated varying levels of familiarity with the technology. However, all agreed on its importance in enhancing the learning process. Nevertheless, teachers encountered several challenges hindering the effective implementation of AR, including a lack of necessary resources and devices, high costs, technical issues such as equipment malfunctions, and insufficiently equipped classrooms. The study recommended the development of high-quality educational resources aligned with the curriculum and student needs, comprehensive teacher training programs, and awareness campaigns for families on how to use AR at home. Additionally, equipping classrooms with modern equipment and creating a suitable learning environment were suggested.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية