فاعلية القصة الرقمية في تنمية مهارة الاستماع لدى عينة من الطالبات ذوات صعوبات التعلم The Effectiveness of the Digital Story in Developing Listening Skills among a Sample of Students with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جـامعـــة الحســـين بـن طــلال - الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة تقصي فاعلية القصة الرقمية في تنمية مهارة الاستماع لدى عينة من الطالبات ذوات صعوبات التعلم، وتكونت العينة من (20) طالبة من ذوات صعوبات التعلم في الصف الرابع، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي من خلال مجموعة تصميم المجموعة الواحدة للتطبيق القبلي والبعدي لأفراد المجموعة، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة(α = 0.05)  بين متوسطات استجابات أفراد المجموعة على أداة مهارات الاستماع ككل للتطبيقين القبلي والبعدي تعزى لاستراتيجية القصة الرقمية، وفي ضوء النتائج توصي الباحثة بضرورة تحفيز معلمي صعوبات التعلم لتطبيق استراتيجية التعلم القائم على استراتيجية القصة الرقمية في جميع مهارات اللغة العربية.
The study aimed to identify the effectiveness of the digital story in developing the listening skill of a sample of students with learning disabilities. The sample consisted of (20) female students with learning disabilities in the fourth grades. The study used the semi-experimental approach through a one-group design group for the pre and post application of the group members. The results of the study concluded that the presence of statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean responses of the group members on the listening skills tool as a whole for the two applications. pre and post due to the digital story strategy. In light of the results, the researcher recommends the need to motivate teachers of learning disabilities to apply the digital stories in teaching Arabic language skills.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية