بناء مقياس الحاجات الإرشادية للطلبة المتفوقين دراسياً بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت Designing a scale of counseling needs for outstanding students at the College of Basic Education in the State of Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـــة الـتربيـة الأسـاسيـة - الهيئـة العـامـة للتعلــيم التطبيقــي والتـدريـــب - الكــويـــت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بناء مقياس للتعرف على الحاجات الإرشادية للطلبة المتفوقين بكلية التربية الأساسية في الكويت، باتباع المنهج الوصفي التحليلي، والمنهجية العلمية القائمة على مقتضيات التحليل العاملي وقياس مدى فاعلية المقياس في الميدان الأكاديمي حيث تم تحكيمه والتأكد من صدقه وثباته، وتمت عليه دراستين استطلاعيتين، وتطبيق في الصورة النهائية للمقياس على عينة من طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت قوامها (141) طالب وطالبة، والذين أكدوا على أهمية محاور المقياس وبنوده حيث أثبتت النتائج ثبات بنود ومحاور المقياس في ثلاثة محاور هي: الحاجات الإرشادية الأكاديمية، الحاجات الإرشادية الاجتماعية، والحاجات الإرشادية النفسية. وبذلك تم التحقق من أسئلة الدراسة وبناء مقياس للحاجات الإرشادية للطلبة المتفوقين دراسيًا بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت.
 
This study aimed to develop a scale to identify the counseling needs of gifted students in the College of Basic Education in Kuwait, by following a descriptive analytical approach and scientific methodology. The scientific methodology was based on the requirements of factor analysis and measuring the effectiveness of the scale in the academic field, where it was judged and its validity and reliability were confirmed, and two exploratory studies were conducted on it.
The final version of the scale was applied to a sample of students from the College of Basic Education in the State of Kuwait, consisting of (141) male and female students, who emphasized the importance of the scale’s axes and items. The results demonstrated the stability of the scale’s items and axes in three counseling needs: Academic counseling needs, social counseling needs, and Psychological counseling needs.
Thus, the study questions were verified and the scale of the counseling needs of academically gifted students at the College of Basic Education in the State of Kuwait was designed.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية