الضغوط النفسية لدى الأسر غير المستقرين اجتماعيا لـذوي الاعـاقـة الذهنيـة وفقـا لبعـض المتغـيرات The Psychological Stresses Among Socially Unstable Families of Individuals with Intellectual Disabilities According to some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعـة الخليـج العربـي

2 جامعة الخليج العربـي

3 وزارة التربية- دولة الكويت

المستخلص

هدف البحث إلى التعرفِ على مستوى الضغوطِ النفسية، والكشف عن اختلافِ الضغوطِ النفسيةِ لدى الأسرِ غيرِ المستقرةِ اجتماعيا لذوي الإعاقة الذهنية تبعا للمتغيراتِ الخاصةِ بالأسرةِ والوالدينِ (الطلاق، الهجر، وفاة أحدِ الوالدينِ، سنوات الزواجِ، عمر الوالدينِ)، وبعض المتغيراتِ الخاصةِ بالأبناءِ ذوي الإعاقةِ الذهنيةِ (جنس، عمر الطفلِ)، اتبع البحث المنهج الوصفي. تكونت عينة البحثِ من (34) من أولياءِ أمورِ الطلبة ذوي الإعاقةِ الذهنيةِ لأسر غيرِ مستقرةِ من دولةِ الكويت والبحرين. استخدم البحث مقياس الضغوطِ النفسيةِ لأولياءِ أمورِ المعوقين. أظهرت نتائج البحثِ أن كلا من أبعاد: القلق على مستقبلِ الطفلِ، المشكلات المعرفية والنفسية، عدم القدرةِ على تحملِ الأعباءِ للطفل، جاءت في المستوى المرتفع، بينما جاءت في المستوى المتوسطِ أبعاد: الأعراض النفسية والعصبية، مشكلات الأداءِ الاستقلاليِ للطفل، المشكلات الأسرية والاجتماعية، مشاعر اليأسِ والإحباطِ. كما أشارت النتائج عدم وجودِ فروق ذاتِ دلالةِ إحصائية بين عينةِ البحثِ في إبعادِ الضغوطِ النفسيةِ وفقا لمتغيرِ الحالةِ الاجتماعيةِ (الطلاق، الهجر، الوفاة)، ووفقا لعمرِ الوالدينِ ولعمر الطفل ذوي الإعاقة الذهنية، ماعدا بعد المشكلاتِ المعرفيةِ والنفسيةِ للطفلِ، والذي وجدت فروقا دالة عند إحصائيا لمصلحة الفئةِ العمرية أقل من 16 عاما. بينما وجدت فروق دالة إحصائية في مستوى الضغوطِ النفسيةِ وفقا لعمرِ الوالدينِ، في كل من مشاعرِ اليأسِ والإحباطِ، وعدم القدرةِ على تحملِ الأعباءِ للطفلِ، وفي الدرجةِ الكليةِ للمقياسِ، في اتجاهِ الأسرِ التي كان فيها عمر الزواجِ خمس سنوات فأكثر. كما وجدت فروق دالة إحصائيا في الضغوطِ النفسيةِ وفقا لجنسِ الطفلِ ذي الإعاقةِ الذهنيةِ، وذلك على أبعادِ المشكلاتِ المعرفيةِ والنفسيةِ للطفلِ، والمشكلات النفسية والاجتماعية، والقلق على مستقبلِ الطفلِ، وذلك في اتجاهِ الإناثِ. وأوصى البحث بتوجيهِ الاهتمامِ نحو تطويرِ برامجِ دعم اجتماعي موجهة للأسرِ غيرِ المستقرةِ اجتماعيا للأشخاصِ ذوي الإعاقةِ الذهنيةِ، وتركيز الجهودِ لتطويرِ برامجِ تحسينِ الصحةِ النفسيةِ الموجهةِ، والبحث عن الدعمِ اللازمِ لهذه الأسر.
 
The aim of this research was to identify the levels of psychological stress and reveal differences in psychological stress among socially unstable families of individuals with intellectual disabilities according to family-related variables (divorce, abandonment, death of one parent, years of marriage, parents' age) and some variables related to children with intellectual disability (gender, child's age). The research followed a descriptive methodology. The sample consisted of 34 parents of students with intellectual disability from socially unstable families in Kuwait and Bahrain. The research used the Psychological Stress Scale for Parents of People with Disabilities. The results showed that the dimensions of anxiety about the child's future, cognitive and psychological problems, inability to bear the child's burdens came at a high level, while the dimensions of psychological and neurological symptoms, problems of independent performance of the child, family and social problems, feelings of hopelessness and frustration came at an average level. The results also indicated no statistically significant differences between the research sample on the dimensions of psychological stress according to the social status variable (divorce, abandonment, death), according to parents' age and child's age with intellectual disability, except for the dimension of cognitive and psychological problems of the child, where significant differences were found statistically in favor of the age group under 16 years. Meanwhile, there were statistically significant differences in the level of psychological stress according to parents' age, in both hopelessness and frustration, inability to bear the child's burdens, and in the total score of the scale, in the direction of families where the marriage age was five years or more. There were also statistically significant differences in psychological stress according to the gender of the child with intellectual disability, on the dimensions of cognitive and psychological problems of the child, psychological and social problems, and anxiety about the child's future, in the direction of females. The research recommended directing attention towards developing social support programs targeted at socially unstable families of people with intellectual disability, focusing efforts on developing programs to improve mental health, and searching for the necessary support for these families.
 

الكلمات الرئيسية