البرامـج التعليمية المساندة لذوي اضطراب طيف التوحد وعلاقتها بخفض السلوكيات النمطية التكـراريـة من وجهـة نظـر معلميهـم فـي مـدينـة مكـة المكـرمــة Supportive educational programs for people with autism spectrum disorder and their relationship to reducing repetitive stereotypical behaviors from the point of view of their teachers in the city of Makah City.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة الراهنة إلى الكشف عن تقييم ورؤية معلمي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد فيما يتعلق ببعض البرامج التعليمية المساندة في علاقتها بخفض السلوكيات النمطية التكرارية في مدينة مكة المكرمة.. والتعرف على الفروق تبعا للنوع والتخصص الدراسي وسنوات الخبرة فيما يتعلق برؤية المعلمين والمعلمات في البرامج التعليمية المساندة وعلاقتها بخفض السلوكيات النمطية التكرارية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، اعتمدت الدراسة على المنهج الاستطلاعي الوصفي، تكونت عينة الدراسة من 180 (معلم / معلمة) من تخصصات (علمي / أدبي) من العاملين بالتدريس للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ومن سنوات خبرة متنوعة بمنطقة مكة المكرمة، اشتملت أدوات الدراسة على استبيان تقييم المعلمين للبرامج التعليمية المساندة بمؤسسات رعاية الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في خفض السلوكيات النمطية التكرارية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، بالإضافة إلى دليل ملاحظة المعلم للسلوكيات النمطية التكرارية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، أكدت نتائج الدراسة الواردة على رؤية المعلمين والمعلمات بالمؤسسات التعليمية لرعاية وتدريب الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من جدوى وفاعلية البرامج التعليمية المساندة (الحاسب الآلي – المعينات السمعية والبصرية – أنشطة التكامل الحسي) المقدمة في تلك المؤسسات في خفض السلوكيات النمطية التكرارية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا للنوع (ذكور-إناث) والتخصص (علمي- أدبي) وسنوات الخبرة في الرؤية لجدوى البرامج التعليمية المساندة (الحاسب الآلي – المعينات السمعية البصرية – أنشطة التكامل الحسي) في خفض السلوكيات النمطية التكرارية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد.
وأوصت الدراسة بأهمية تطوير البرامج والخدمات التعليمية المساندة للتعامل مع كثير من المشكلات السلوكية المصاحبة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، كما أوصت بأهمية عمل دورات تدريبية دورية للمعلمين والمعلمات المتعاملين مع الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من أجل تطوير وتنمية أدائهم المهني وأن يكون ضمن أساسيات هذه الدورات التدريبية هو تنمية قدراتهم للتعامل مع البرامج التعليمية المساندة التي يستفيد بها المعلم والطالب معا في آن واحد.
The current study aimed to demonstrate the evaluation and vision of teachers of children with autism spectrum disorder regarding some supportive educational programs in their relationship to reducing stereotypical repetitive behaviors in the city of Makkah. It also aimed to identify the differences according to gender, academic specialization, and years of experience regarding the vision of male and female teachers in supportive educational programs and their relationship to reducing repetitive, stereotyped behaviors in children with an autism spectrum disorder. The study used the descriptive survey method. The random study sample consisted of 180 (male/female) teachers with (scientific/literary) specializations who teach children with autism spectrum disorder and have various years of experience in the Makah Al-Mukarramah region. The tools of the study were a questionnaire for teachers' evaluation of educational support programs in institutions caring for children with autism spectrum disorder, and a guide to teacher observation of repetitive stereotypical behaviors of autistic children. The results of the reported study confirmed the vision of male and female teachers in educational institutions for the care and training of children with autism spectrum disorder of the feasibility and effectiveness of the supportive educational programs (computers - audio-visual aids - sensory integration activities) provided in those institutions in reducing stereotyped, repetitive behaviors in children with autism spectrum disorder. The results also showed that there were no statistically significant differences depending on gender (male-female), specialization (scientific-literary) and years of experience in seeing the feasibility of supportive educational programs (computer - audio-visual aids - sensory integration activities) in reducing stereotyped, repetitive behaviors in children. People with autism spectrum disorder,The study recommended the importance of developing supportive educational programs and services to deal with many of the behavioral problems associated with children with autism spectrum disorder. It also recommended the importance of conducting periodic training courses for male and female teachers dealing with children with autism spectrum disorder in order to develop and develop their professional performance and for it to be among the basics of these training courses. It is to develop their abilities to deal with supportive educational programs that benefit both the teacher and the student at the same time
 
 
 

الكلمات الرئيسية