تـأثيـر دافعية الإنجاز علـى القـدرة التنبؤـية للـوظائـف التنفيذيـة لدى الطلبـة الموهوبيـن فـي مدارس الملـك عبداللـه الثانـي للتميـز The Impact of Achievement Motivation on the Predictive Ability of Executive Functions among Gifted Students at King Abdullah II Schools for Excellence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جـامعـة العلـوم الاسـلاميـــة العــالميــة

المستخلص

تعكس هذه الدراسة الحاجة إلى تطوير برامج تعليمية تستهدف تعزيز القدرات الأكاديمية لدى الطلبة الموهوبين وتحفيزهم لتحقيق النجاح الأكاديمي. حيث تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين مستوى الوظائف التنفيذية ودافعية الإنجاز لدى الطلاب الموهوبين في مدارس الملك عبد الله الثاني للتميز. تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع الطلبة الموهوبين في الملتحقين في مدارس الملك عبد الله الثاني للتمييز في محافظة إربد والبالغ عددهم (315) طالب وطالبة للمرحلتين الأساسية والثانوية للصفوف التاسع والعاشر، والحادي عشر. حيث تكونت عينة الدراسة من (120) من الطلبة الموهوبين وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. حيث توصلت الدراسة إلى مجموعه من النتائج أهمها أن هنالك علاقة إيجابية قوية بين مستوى الوظائف التنفيذية ودافعية الإنجاز لدى الطلاب الموهوبين. كما أشارت الدراسة إلى أهمية تطوير برامج تعليمية تستهدف تعزيز مهارات الوظائف التنفيذية وتحفيز الطلاب لتحقيق النجاح الأكاديمي. كما توصي الدراسة بضرورة تطوير برامج تعليمية موجهة نحو تنمية مهارات الوظائف التنفيذية، وكذلك بضرورة استكشاف العوامل التي قد تؤثر على العلاقة بين هذه الوظائف ودافعية الإنجاز. حيث تقدم هذه الورقة مساهمة مهمة في فهم العلاقة بين الوظائف التنفيذية ودافعية الإنجاز لدى الطلاب الموهوبين، وتحديد الطرق التي يمكن من خلالها تحسين أدائهم الأكاديمي وتعزيز نجاحهم في المستقبل.
This study reflects the need to develop educational programs aimed at enhancing the academic abilities of gifted students and motivating them to achieve academic success. This study aims to explore the relationship between the level of executive functions and achievement motivation among gifted students in King Abdullah II Schools for Excellence. The descriptive correlational approach was used, and the study population consisted of all gifted students enrolled in King Abdullah II Schools for Discrimination in Irbid Governorate, numbering (315) male and female students in the basic and secondary stages of the ninth, tenth, and eleventh grades. The study sample consisted of (120) gifted students and were selected by a simple random method. The study reached a set of results, the most important of which is that there is a strong positive relationship between the level of executive functions and achievement motivation among gifted students. The study also pointed out the importance of developing educational programs aimed at enhancing executive function skills and motivating students to achieve academic success. The study also recommends the need to develop educational programs directed towards developing executive function skills, as well as the need to explore the factors that may affect the relationship between these functions and achievement motivation. This paper makes an important contribution to understanding the relationship between executive functions and achievement motivation among gifted students, and identifying ways in which their academic performance can be improved and their future success enhanced.
 

الكلمات الرئيسية