درجة انتشار سلوك التنمر لدى الطلبة ذوي الإعــاقـــة الفكـريــــة البسيطـــــة من وجهة نظر معلميهم في المدينة المنورة The Extent of Bullying Behavior Prevalence Among Students with Mild Intellectual Disability from Teachers’ Perspective in Medina

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــة الــدراســــات العليــا الــتربــويــة جــامعــــة الملك عبد العــــزيــــز

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة انتشار سلوك التنمر لدى الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة من وجهة نظر معلميهم في المدينة المنورة، وتناولت الدراسة عدة متغيرات؛ لمعرفة مدى تأثيرها في وجهات النظر، وهي: (مكان العمل، وجنس المعلم، والمرحلة الدراسية)، وذلك باستخدام المنهج الوصفي المسحي. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مقياس التنمر لجمع البيانات من عينة الدراسة والبالغ عددهم (118) معلمًا ومعلمة من معاهد وبرامج الدمج للتربية الفكرية. وكشفت النتائج عن أن سلوك التنمر (نادر) الانتشار بين الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، حيث جاء بُعد التنمر اللفظي في المرتبة الأولى بدرجة أحيانًا، يليه التنمر الجسدي، ثم التنمر الاجتماعي بدرجة نادرًا. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المعلمين تجاه درجة انتشار (التنمر الجسدي) تعزى لمتغير مكان العمل، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حول درجة انتشار التنمر (اللفظي، الاجتماعي، الدرجة الكلية للتنمر) تُعزى لمتغير مكان العمل لصالح (برامج الدمج)، إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول درجة الانتشار تعزى إلى متغير جنس المعلم لصالح (الذكور)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حول درجة الانتشار تعزى إلى متغير المرحلة الدراسية لصالح المرحلة المتوسطة في بُعد (التنمر اللفظي، الاجتماعي، التنمر بصفة عامة)، بينما كانت لصالح المرحلة الابتدائية في بُعد (التنمر الجسدي). وأوصت الدراسة بتقديم برامج توعوية، وتدريبية للطلبة من غير ذوي الإعاقة تهيئهم لبيئة الدمج، وإنشاء دليل إجرائي لقواعد السلوك المدرسي مصمم بناءً على خصائص ذوي الإعاقة الفكرية.
This study aimed at revealing the high prevalence of bullying behavior among students with Mild intellectual disabilities from the perspective of their instructors in Medina. The study also addressed several variables to determine the extent of its impact on the perspective of the workplace, the gender of the instructor, and the educational stage, using the descriptive survey method. To this end, the researcher conducted a bullying scale to collect data from the study sample, which numbered (118) female and male instructors from the programs and institutions of intellectual education, results showed that bullying is (rare) among students with Mild intellectual disabilities, the dimension of verbal bullying ranked first, to a degree sometimes, followed by physical bullying, then social bullying, to a rare degree. Statistically significant about the prevalence of bullying (verbal, social, the total degree of bullying) due to the workplace variable in favor of (integration programs). In addition to the presence of statistically significant differences in the prevalence attributed to the gender variable of the instructor in favor of (males). Moreover, there were statistically significant differences in the prevalence attributed to the variable of the educational stage in favor of the intermediate stage in the dimension (verbal, social, bullying in general), while it was in favor of the primary stage in the dimension (physical bullying). The study recommended providing awareness and training programs for students from non-disabled people to prepare them for an environment of integration and create a procedural guide for school rules of conduct designed based on the characteristics of people with intellectual disabilities.

الكلمات الرئيسية