العـلاقـة بـين نوع صعوبات التعــلم لــدى الطلبــة واتجـاهـاتهــم نحــوهــا Relationship between Students' Type of Learning Disabilities and their Attitudes towards it

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كليــة التربيـة جـــــامعـــــة جــــــــدة

2 كليــة الـتربيـــة جـــــامعـــــة جــــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة اتجاهات الطلبة ذوي صعوبات التعلم نحو المقررات الدراسية الأساسية (القراءة، الكتابة، الرياضيات) وعلاقتها بنوع الصعوبة لديهم. ولتحقيق أهداف الدراسة، أُستخدم المنهج الارتباطي في هذه الدراسة. تكونت عينة الدراسة من 70 طالب من طلبة الصفوف الابتدائية العليا (الرابع حتى السادس)، مشخصين بصعوبات التعلم بمدارس جدة وتتراوح أعمارهم ما بين (10-12) عام. تم إعداد مقياس الاتجاهات نحو المواد الدراسية (القراءة، الكتابة، الحساب) لأغراض الدراسة الحالية. أظهرت النتائج أن اتجاهات الطلبة ذوي صعوبات التعلم نحو القراءة، والكتابة والرياضيات جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة بين الاتجاهات نحو المجالات الاكاديمية (القراءة، الكتابة، الحساب) ومستوى الصعوبة في تلك المجالات، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين الاتجاهات نحو القراءة والاتجاهات نحو الكتابة والحساب.
The current study aimed to find out the attitudes of students with learning disabilities towards academic fields and its relationship to the type of their disability. The sample of the main study consisted of 70 students from the fourth, fifth and sixth grades of Jeddah elementary schools, their ages ranged between 10-12 years, M = 11.34 years, SD = 0.807. An attitudes questionnaire was prepared towards school subjects (reading, writing, arithmetic). The correlation approach methodology was used. The study concluded that the attitudes of students with learning disabilities towards academic fields were between negative and moderate and were not positive attitudes. The findings also revealed that there is a negative correlation between attitudes towards academic domains (reading, writing, arithmetic) and the level of disability in the academic field. There is also a positive correlation between attitudes toward reading and both attitudes toward writing and arithmetic. Considering the results, recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية