تَصـَوُّرٌات معلمات التعليم العام حول مُؤِشّرات التعرف على الطالبات تحت خطر صعوبات التعلم في مـدينـة مكــة المكـرمـة Perceptions of General Education Teachers on Indicators of Identifying Students at Risk of Learning Difficulties in the Holy City of Makkah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعــة جدة

2 كليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــــــــة جـــــــــدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمات التعليم العام حول مؤشرات الطالبات تحت خطر صعوبات التعلم، والتعرف على التحديات التي تواجههن في ملاحظة المؤشرات، وكيفية تحسين عملية التعرف على الطالبات تحت خطر صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية.
استخدمت الباحثة المنهج النوعي باستخدام مقتضيات النظرية المتجذرة، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة قائمة أسئلة أولية للمقابلات شبه المنظمة للحصول على البيانات اللازمة للإجابة على أسئلة الدراسة، حول ما تصورات معلمات التعليم العام عن المؤشرات، وما واجههن من تحديات في ملاحظة المؤشرات، والمقترحات التي يمكنها أن تحسن عملية التعرف، وكانت أبرز نتائج الدراسة أن المعلمات يتعرفن على مؤشرات الطالبات تحت خطر صعوبات التعلم من خلال بعدين أساسيين هما: تشتت الانتباه والإدراك كخصائص معرفية والثقة بالنفس وتقدير الذات كخصائص وجدانية، في حين كانت أبرز التحديات متمثلة في أنماط التعليم والتعلم المرتبطة بالمناهج التعليمية وأشكال التواصل مع الأولياء والمختصين وتتطلب المقترحات المستقبلية تحسين التدريب المتخصص.
This research sought to explore the perceptions held by general education teachers in identifying the indicators of students who may be susceptible to developing learning difficulties. Moreover, it aimed to determine the obstacles that encounter educators when attempting to observe these indicators, as well as explore potential ways for enhancing the process of identifying students who may be at risk of learning difficulties at the elementary schools. The researcher employed a qualitative approach, utilizing the grounded theory principles. In order to achieve the objectives of the study, the researcher compiled a set of preliminary inquiries for semi-structured interviews, with the intention of acquiring the necessary data to provide answers to the research questions. These inquiries focused on the perceptions of general education teachers regarding the indicators, the challenges encountered when observing these indicators, and recommendations for refining the identification process. The study yielded several findings, such as teachers acquiring knowledge of the indicators of students at risk of learning difficulties through two primary dimensions: cognitive characteristics encompassing dispersion attention and awareness, and emotional characteristics including self-confidence and self-esteem. Notably, the prominent challenges identified included educational curricula intertwined with teaching and learning types, as well as modes of communication with parents and specialists. Future proposals necessitate enhanced specialized training.
 

الكلمات الرئيسية