الـقدرة التنبؤيـة لقلق المستقـبل في تقرير المصـير لـذوي الإعـاقـة البصـريـة فـي عمــان The Predictive Ability of Future Anxiety to Self-Determination for the Visually Impaired in Amman

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جـامعــة العلـوم الإســلاميــة العــالميـــة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف الى القدرة التنبؤية لقلق المستقبل في تقرير المصير للطلبة ذوي الإعاقة البصرية للفئة العمرية (14-18) بالمدارس الخاصة في عمان، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير مقياس قلق المستقبل ومقياس تقرير المصير، وطبقت المقاييس على عينة مكونة من (100) طالباً وطالبة من ذوي الإعاقة بصرية بعد إيجاد دلالات الصدق والثبات لها، وتوصلت النتائج إلى أن مستوى قلق المستقبل لدى الطلبة ذوي الاعاقة البصرية متوسطاً، ومستوى تقرير المصير لديهم مرتفعاً، أما العلاقة بين قلق المستقبل وتقرير المصير علاقة عكسية، وأظهرت النتائج أيضاً وجود قدرة تنبؤية لقلق المستقبل في تقرير المصير، وأوصت الدراسة بإجراء دراسات ذات علاقة بقلق المستقبل وتقرير المصير، وتقديم خدمات إرشادية وتدريبية للمدارس الخاصة التي يوجد بها طلاب ذوي إعاقة بصرية.
The current study aimed to identify the predictive ability of future anxiety in self-determination for students with visual impairment for the age group (14-18) in private schools in Amman. To achieve the goal of the study, a future anxiety scale and a self-determination scale were developed, and the scales were applied to a sample of (100). Male and female students with visual impairment after finding its validity and reliability and acceptable for the purposes of the current study. The results concluded that the level of future anxiety among students with visual impairment is moderate, and their level of self-determination is high. As for the relationship between future anxiety and self-determination, it is a reversible relationship, and the results showed There is also a predictive ability for future anxiety in self-determination, and the study recommended conducting studies related to future anxiety and self-determination, and providing guidance and training services to private schools that have students with visual disabilities.
 
 
 

الكلمات الرئيسية