فعَّالية برنامج تدريبي باستخدام التعلم التعاوني في خفض الألكسيثيميا لدى أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم The efficacy of a training program using cooperative learning in reducing alexithymia among kindergarten children at risk of learning difficulties

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى خفض الألكسيثيميا لدى أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم من خلال البرنامج التدريبي باستخدام التعلم التعاوني، وتم الاعتماد علي المنهج التجريبي،  وتكونت عينة البحث من (16) طفلا من أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم، وقد انحسرت أعمارهم الزمنية بين (5- 6) أعوام، بمتوسط حسابي قدره (5.50)، وانحراف معياري (0.52)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين الأولى تجريبية، والثانية ضابطة؛ قوام كل منهما (8) أطفال، وتكونت أدوات البحث من اختبار ستانفورد بينية لذكاء الأطفال (الصورة الخامسة) (ترجمة وتقنين: ترجمة وتعريب صفوت فرح، 2010)، بطارية اختبارات لبعض المهارات قبل الأكاديمية لأطفال الروضة كمؤشر لصعوبات التعلم (إعداد عادل عبد الله، ٢٠٠6)، مقياس الألكسيثيميا (إعداد: الباحثة)، البرنامج التدريبي باستخدام التعلم التعاوني (إعداد: الباحثة)، وأسفرت النتائج عن فعَّالية البرنامج التدريبي باستخدام التعلم التعاوني في خفض الألكسيثيميا لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة، وفي القياس البعدي لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالقياس القبلي، كما أسفرت عن فعَّالية البرنامج التدريبي باستخدام التعلم التعاوني، وكان ذلك واضحًا في القياس التتبعي حيث أنه لم تكن هناك فروق دالة احصائيًّا بين القياسين البعدي والتتبعي.
The current research aimed to reduce alexithymia among kindergarten children at risk of learning difficulties through a training program using cooperative learning. The research sample consisted of (16) kindergarten children at risk of learning difficulties, and their chronological ages decreased between (5-6) years, with an average A calculation of (5.50) and a standard deviation of (0.52). They were divided into two equal groups, the first experimental and the second control. Each consisted of (8) children, and the research tools consisted of the Stanford Interpersonal Intelligence Test for Children (fifth picture) (translation and codification: Translation and Arabization by Safwat Farah, 2010), a battery of tests for some pre-academic skills for kindergarten children as an indicator of learning difficulties (prepared by Adel Abdullah, 2006), the alexithymia scale (prepared by: the researcher), the training program using cooperative learning (prepared by: the researcher), and the results resulted in the effectiveness of the training program using cooperative learning in reducing alexithymia in the experimental group compared to the control group, and in the post-measurement in the experimental group compared to the pre-measurement. It also resulted in the effectiveness of the training program using cooperative learning, and this was clear in the follow-up measurement, as there were no statistically significant differences between the post and follow-up measurements.
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية