واقع التنمُّر على طلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد في مدارس الدمج من وجْهَة نَظَر معلميهم بمحافظة القنفذة The Reality of Bullying on Students with Autism Spectrum Disorder in the Integration Schools from the Point of View of Their Teachers in Al-Qunfudah Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على واقع التنمُّر المدرسي الموجه ضد الطلبة من ذوي اضطراب طيف التوحُّد في مدارس الدمج الابتدائية من وجْهَة نَظَر معلميهم بمحافظة القنفذة. والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية في تقدير المعلمين لمستوى التنمُّر تبعاً للمتغيرات الآتية: الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة التدريسية، الدورات التدريبية. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وقد صممت استبانة مكونة من (35) عبارة تقيس مستوى التنمُّر والعوامل التي تؤدي إلى التنمُّر وكيف يُمكن التخلص من التنمُّر ضد الطلبة المدمجين، حيث تم تطبيق الاستبانة على (102) من معلمي ذوي اضطراب طيف التوحُّد في مدارس الدمج. وأسفرت نتائج البحث عن وجود مستوى مرتفع من التنمُّر على طلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد. وان بُعد كيف يُمكن التخلص من ظاهرة التنمُّر ضد الطلبة المدمجين في المدارس العادية جاء في المرتبة الأولى حسب استجابة أفراد عينة البحث، تليها بُعد العوامل التي تؤدي إلى انتشار التنمُّر في المرتبة الثانية، أما المرتبة الأخيرة جاء بُعد مستوى التنمُّر على طلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد في مدارس الدمج للمرحلة الابتدائية، كما انه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية، والدورات التدريبية، لصالح بعد "كيف يُمكن التخلص من ظاهرة التنمُّر ضد الطلبة المدمجين في المدارس العادية". وبناء على نتائج هذا البحث توصي الباحثتان بضرورة سن قوانين رادعة في المدارس للتقليل من انتشار ظاهرة التنمُّر المدرسي، وتفعيل الدور الرقابي للأسرة وذلك من خلال متابعة أبنائهم وتوجيههم وتنظيم أوقاتهم لتحسين سلوكياتهم.
The aim of this research is to investigate the reality of bullying on students with autism spectrum disorder in the integration schools from the point of view of their teachers in Al-Qunfudah governorate. Additionally, the study aims to identify statistically significant differences in teachers' perceptions of the level of bullying based on the following variables: gender, academic qualification, teaching experience, and training courses. To achieve this goal, a descriptive survey methodology was employed, and a questionnaire consisting of 35 statements was designed to measure the level of bullying and the factors contributing to it, as well as how to eliminate bullying against integrated students. The questionnaire was administered to 102 teachers working with students with autism spectrum disorder in inclusive schools. The research results revealed a high level of bullying against students with autism spectrum disorder. The dimension of how to eliminate bullying against integrated students in regular schools ranked first according to the responses of the research sample, followed by the dimension of factors contributing to the spread of bullying in the second position. The last dimension was the level of bullying against students with autism spectrum disorder in inclusive primary schools. Furthermore, there are statistically significant differences based on the variables of gender, academic qualification, teaching experience, and training courses, in favor of the dimension "how to eliminate bullying against integrated students in regular schools. Based on the findings of this research, the researchers recommend the necessity of enacting deterrent laws in schools to reduce the spread of school bullying. They also emphasize the need to activate the supervisory role of families by monitoring and guiding their children, as well as organizing their time to improve their behaviors.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية