سلوك التنمر الموجه نحو الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد: تقديرات أولياء الأمور والمعلمين Bullying behavior directed toward children with autism spectrum disorder: Parent and teacher ratings

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات العليا جامعة الخليج العربي، مملكة البحرين

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى انتشار سلوك التنمر الموجه نحو الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وإلى التعرف على الفروق بين تقديرات أولياء الأمور والمعلمين في مستوى وأشكال التنمر الذي يتعرض له الأطفال وفقا لجنس الطفل. حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المقارن. وتكونت عينة الدراسة من (69) من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، من المسجلين بمراكز التربية الخاصة بمملكة البحرين، وهم مكونين من (50) من الأطفال الذكور، و(19) من الإناث، كما قام بتقدير سلوك التنمر (36) من أولياء الأمور، و(33) من معلمي ذوي اضطراب طيف التوحد. وأظهرت نتائج الدراسة أن ترتيب أشكال التنمر التي يتعرض لها الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد هي: التنمر اللفظي بالترتيب الأول، يليه على التوالي، التنمر الاجتماعي، وتخريب الممتلكات الشخصية، وأخيرا التنمر الجسدي. كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً بين تقديرات أولياء أمور ذوي اضطراب طيف التوحد ومعلميهم في جميع أبعاد مقياس التنمر لصالح أولياء الأمور. وبينت أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث ذوي اضطراب طيف التوحد، على مقياس التنمر.
The study aimed to identify the prevalence of bullying behaviour among children with autism spectrum disorder (ASD), to recognise the differences between parents' and teachers' perspectives of the type of bullying experienced by children with ASD. To also identify the differences in bullying levels experienced by these children according to the child's gender. The study adopted a descriptive analytical comparative approach. The study sample consisted of (69) children with ASD enrolled in special education centers in the Kingdom of Bahrain, comprised of (50) males and (19) females. The bullying behaviour were estimated by (36) parents and (33) teachers of children with ASD. The results of the study showed that the order of types of bullying experienced by children with ASD were: verbal bullying followed by social bullying, destroying personal possessions, and finally physical bullying. The results also showed statistically significant differences between the estimates of parents of children with ASD and their teachers in all dimensions of the bullying scale in favor of parents. The results also indicated no statistically significant differences between males and females with ASD on the bullying scale. In other words, both genders experienced similar exposure to bullying.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية