فـاعـلـيَّة برنامـج تـدريـبي إلكــترونـي قائـم على استخدام التلميحات البصريَّة للحدِّ مـن اضـطراب اللغـة البراجماتيّـَة لـدى أطفال اضطـراب طيـف التـوحّــُد The effectiveness of visual cues-based electronic training program on reducing the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التربيـة الخاصـة بجامعة تبـوك

2 جـامعـة تبـوك

المستخلص

سعت الدِّراسَة للكشف عن فاعليَّة برنامج تدريبي إلكتروني قائم على استخدام التلميحات البصريَّة للحدِّ من اضطراب اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد. ولتحقيق أهداف الدِّراسَة؛ تم استخدام: مقياس اضطراب اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد (إعداد الباحثتان)، وبرنامج تدريبي إلكتروني لتنمية مهارات اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد. تكوَّنت عينة الدِّراسَة من (11) طفلا من (الروضة التاسعة عشر) بمدينة تبوك، وقد استخدما الباحثتان المنهج شبه التجريبي لمناسبته لأغراض الدراسة، أشارت النتائج إلى فاعليَّة استخدام البرنامج التدريبي الإلكتروني القائم على استخدام التلميحات البصريَّة للحدِّ من اضطراب اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد، حيثُ كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى دلالة (0.05)، بين متوسِّطات رتب درجات أطفال اضطراب طيف التوحُّد في المجموعة التجريبيَّة على مقياس اضطراب اللغة البراجماتيَّة، قبل وبعد استخدام البرنامج، وتبيَّن من النتائج أن الفروق لصالح التطبيق البَعدي. كما توصَّلت النتائج لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى دلالة (0.05)، بين متوسِّطات رتب درجات أطفال اضطراب طيف التوحُّد، في التطبيق البَعدي والتطبيق التتبُّعي، مما يدلُّ على ثبات فعالية البرنامج التدريبي الإلكتروني القائم على استخدام التلميحات البصريَّة، للحدِّ من اضطراب اللغة البراجماتيَّة، لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدِّراسَة: بعقدِ دورات تدريبيَّة لمعلِّمي اضطراب طيف التوحُّد، في كيفيَّة استخدام التلميحات البصريَّة، وتوظيفها في الحدِّ من اضطراب اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد، نشرِ الوعي بين معلِّمي اضطراب طيف التوحُّد، بأهميَّة وجدوى استخدام التلميحات البصريَّة، وتوظيفها في الحدِّ من اضطراب اللغة البراجماتيَّة لدى أطفال اضطراب طيف التوحُّد.
The This study aimed to reveal the effectiveness of visual cues-based electronic training program on reducing the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder. In order to achieve this aim the researcher used: A scale for pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder (prepared by the researchers) and electronic training program to develop the pragmatic language among children with autism spectrum disorder. The study sample contained an intentional sample of (11) children in (the ninteenth kindergarten) in Tabuk region and the researche used the semi-experimental approach. The results indicated the effectiveness of using the visual cues-based electronic training program in reducing the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder. The results also revealed significant statistical differences at the indicator level of (0.05) between the average scores of children with autism spectrum disorder in the experimental group on the scale of pragmatic language disorder before introducing the visual cues-based electronic training program and after using the program. The results also revealed a significant impact of the visual cues-based electronic training program on reducing the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder. The results also showed that there were not any significant statistical differences at the at the indicator level of (0.05) between the average scores of children with autism spectrum disorder, in the post-application and the follow-up application, which indicated the stability of the effectiveness of the visual cues-based electronic training program on reducing the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder. In the light of the previous conclusions, the researcher recommended:
Setting training courses for the teachers of children with autism spectrum disorder about using visual cues in order to reduce the pragmatic language disorder among the children with autism spectrum disorder.
Educating the teachers of children with autism spectrum disorder about the importance and feasibility of using visual cues to reduce the pragmatic language disorder among children with autism spectrum disorder.
 

الكلمات الرئيسية