مستوى معرفة المعلمين بالممارسات المبنية على الأدلة في تعليم الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية بمنطقـــة القصيــــم Teachers’ Knowledge of Evidence-Based Practices for Educating Students with Intellectual Disability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى معرفة المعلمين بالممارسات المبنية على الأدلة المتعلقة في تدريس ذوي الإعاقة الفكرية. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واجريت الدراسة على معلمي ومعلمات ذوي الإعاقة الفكرية في المدارس التابعة للإدارة تعليم منطقة القصيم. وشارك في هذه الدراسة (١١٦) معلم. وأظهرت نتائج الدراسة درجة تحقق متوسطة في مستوى معرفة المعلمين بالممارسات المبنية على الأدلة في تدريس ذوي الإعاقة الفكرية، ودرجة تحقق متوسطة في الخلفية المعرفية المتعلقة بالوصول الى الممارسات المبنية على الأدلة. كما اظهرت النتائج ان لدى اصحاب المؤهل التعليمي العالي ومن حضروا أكثر من (٤) دورات لديهم معرفة أكثر بالممارسات المبنية على الأدلة المتعلقة بذوي الاعاقة الفكرية، ولديهم امكانيات وصول الى الممارسات المبنية على الأدلة بدرجة مرتفعة.
Abstract
The current study aimed to explore the level of teachers’ knowledge of evidence-based practices (EBP) related to teaching students with intellectual disability. The study used the descriptive methodology, and the study was conducted on male and female teachers in schools affiliated with the Qassim Region Education Administration. (116) teachers participated in this study. The results of the study showed that the level of teachers’ knowledge of evidence-based practices (EBP) in teaching students with intellectual disability was a medium degree, and the background knowledge related to accessing evidence-based practices (EBP) was a medium degree. Also, the results showed that those with a higher educational qualification and those who attended more than (4) training courses have more knowledge of evidence-based practices (EBP) related to students with intellectual disability and have access to evidence-based practices (EBP) to a high degree.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية