الاحتيـــاجـــات التـــدريبيـــة لمعلمـــي الطـــلاب ذوي صعوبـات التعلـم في الصفـوف المبكــرة فــي ضــوء الثــورة الصنــاعيــة الــرابعــة The Training Needs of Teachers of Students with Learning Difficulties in Early Years in Light of the Fourth Industrial Revolution

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كليــة الــتربيــة- جــامعــة جــــدة

2 كلية التربية جــــامعــــة المــلك عبــدالعــــزيــز

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لمعلمي الطلاب ذوي صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة في ضوء الثورة الصناعية الرابعة. وتألفت عينة الدراسة من (٨) معلمي ومعلمات صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة بمدارس التعليم العام الملحقة بها برامج صعوبات التعلم بمدينة جدة. وتم استخدام المنهج النوعي الأساسي للتعرُّف على الاحتياجات التدريبية من خلال تطبيق مقابلة شبه منظمة، ثم حلَّلَت الباحثتان هذه البياناتِ استدلاليًّا من العامِّ للخاصِّ، وأسفرت نتائج التحليل النوعي عن حاجة معلمين الطلاب ذوي صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة الحصول على تدريب في مجال إعداد وتخطيط التعليم للطلاب ذوي صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة في ضوء الثورة الصناعية الرابعة، من خلال دورات تدريبية متخصصة في هذا الجزء من التعليم. كما أظهرت النتائج ضرورة توفير التدريب للمجتمع المختار في مجال تنفيذ التعليم للطلاب ذوي صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة في ضوء الثورة الصناعية الرابعة، فقد أكد المشاركون أهمية التدريب في هذا المجال، وبالرغم من أهميته، مازالت الدورات تتناول الجانب النظري منه وليس العملي. وأخيراً، ذكر المشاركون حاجتهم للتدريب في مجال استراتيجيات وطرق التعليم مع الطلاب ذوي صعوبات التعلم في الصفوف المبكرة في ضوء الثورة الصناعية الرابعة، مع ضرورة التعمق التربوي للدورات أثناء توظيف التقنية خاصة في ضوء الثورة الصناعية الرابعة.
The study aimed to identify the training needs of teachers of students with learning difficulties in early years inlight of the Fourth Industrial Revolution. The study sample consisted of (8) male and female learning disabilities teachers in early years in general education schools with learning disabilities programs in Jeddah. The basic qualitative approach was used to identify training needs through the application of a semi-structured interview. The two researchers then analyzed this data inferentially from general to specific. The results of the qualitative analysis revealed the need for teachers of students with learning difficulties in early years to obtain training in preparing and planning education for students with learning difficulties in early years in light of the Fourth Industrial Revolution, through specialized training courses. The results also showed the necessity of providing training in implementing education for students with learning difficulties in early years in light of the Fourth Industrial Revolution. The participants stressed the importance of training in this field, and despite its importance, the courses still deal with the theoretical aspect of it and not the practical one. Finally, the participants mentioned their need for training in the field of teaching strategies and methods with students with learning difficulties in early years inlight of the Fourth Industrial Revolution
 

الكلمات الرئيسية