تحــديــات دمــج طــلاب ذوي الإعــاقــــة في ضوء مفهوم التعليم الشامل في المملكة العـربيـة السعـوديـة: مـراجعـة منهجيـة Challenges of integrating students with disabilities in light of the concept of inclusive education in the Kingdom of Saudi Arabia: A systematic review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعـة الملك عبـدالعزيـز جــدة-المملكة العربية السعودية

2 جــامعــة المــلك عبــد العــزيــز جــدة-المملكــة العــربيــــة السعــوديــــة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى مراجعة الأدبيات السابقة المنشورة في قواعد البيانات العربية
(الباحث العلمي، شمعة والمكتبة الرقمية السعودية)، في الفترة الزمنية من (٢٠١٣) وحتى (٢٠٢٣)، والتي تناولت تحديات دمج طلاب ذوي الإعاقة في ضوء مفهوم التعليم الشامل في المملكة العربية السعودية، وبلغ عدد الدراسات التي تم التحقق منها (١٠) دراسات، وتوصلت الدراسة إلى أن عملية الدمج الشامل تواجه عدد من التحديات أمام تطبيقها بالشكل المناسب والملائم للطلاب من ذوي الإعاقة على أرض الواقع، وتمثلت أبرز التحديات في عدم توفير بيئة مدرسية تطبق معايير الوصول الشامل وتهيئة المكان وتكييفه بما يتناسب مع احتياجات الطلاب من ذوي الإعاقة، ضعف تكييف وتعديل المناهج الدراسية للتعليم العام لتتناسب مع قدرات الطلاب من ذوي الإعاقة وقلة توفر التقنية المساعدة، قلة الدورات التدريبية لأعضاء الهيئة التعليمية لتدريبهم ورفع مهاراتهم حول كيفية التعامل مع الطلاب من ذوي الإعاقة، عدم توفر الخدمات المساندة (العلاج الطبيعي، العلاج الوظيفي، النطق والتخاطب) في مدارس الدمج. وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات الهادفة، منها: توفير برامج تدريب مكثفة للمعلمين، تطوي قوانين وسياسات واضحة تلزم المؤسسات التعليمية بتنفيذ التعليم الشامل، زيادة تخصيصات الميزانية للتعليم الشامل، توعية المعلمين والمجتمع بشكل عام حول أهمية التعليم الشامل، تشجيع التعاون بين المعلمين والمؤسسات التعليمية المختلفة، توفير تقنيات وأدوات مساعدة للطلاب ذوي الإعاقة، إجراء المزيد من الدراسات والأبحاث حول تطوير الحلول لمواجهة تحديات الدمج الشامل.
The study aimed to review the previous literature published in the Arabic databases (Scholar, Shama, and Saudi Digital Library) during the period from )2013( to )2023(, which addressed the challenges of integrating students with disabilities in light of the concept of inclusive education in the Kingdom of Saudi Arabia. The study verified a total of )10( studies and concluded that the process of inclusive integration faces several challenges in its appropriate and suitable implementation for students with disabilities in reality. The main challenges include the lack of a school environment that applies universal accessibility standards and adapts the place to meet the needs of students with disabilities, the inadequate adaptation and modification of mainstream curricula to accommodate the abilities of students with disabilities, the limited availability of assistive technology, the scarcity of training courses for educational staff to train them and enhance their skills in dealing with individuals with disabilities, and the unavailability of supportive services such as physical therapy, occupational therapy, speech therapy, and communication therapy in inclusive schools. The study recommended several purposeful recommendations, including: providing extensive training programs for teachers, developing clear laws and policies that obligate educational institutions to implement inclusive education, increasing budget allocations for inclusive education, educating teachers and society in general on the importance of inclusive education, encouraging cooperation between teachers and various educational institutions, Providing assistive techniques and tools for students with disabilities, conducting more studies and research on developing solutions to meet the challenges of inclusive inclusion.

 
 

الكلمات الرئيسية