واقـع استخـدام تطبيقــات الـذكـاء الاصطناعـي في برنامـج الوصول الشـامـل مـن وجهـة نظر العـاملين فيه بجـامعـة المـلك سعــود The truth about employing AI applications in the universal access program as seen by its employees at King Saud University
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في برنامج الوصول الشامل بجامعة الملك سعود، وذلك من وجهة نظر العاملين بالبرنامج من أعضاء وإداريين، واعتمدت الباحثات في هذه الدراسة المنهج النوعي بتصميمَي: (دراسة الحالة، والإثنوغرافي)، كما استخدمت أداتي المقابلة والملاحظة في جمع البيانات على عينة الدراسة التي تكونت من ستة عاملين ببرنامج الوصول الشامل.
وقد أشارت الدراسة إلى عدة نتائج هي:
وجود تفاوت في معرفة العاملين في برنامج الوصول الشامل بواقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في الوصول الشامل، بما يُحسِّن جودة الحياة.
وجود تفاوت في اتجاهات العاملين ببرنامج الوصول الشامل نحو أهمية تطبيقات الذكاء الاصطناعي للوصول الشامل.
وجود مجموعة من التحديات عند استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي ببرنامج الوصول الشامل بجامعة الملك سعود، ومن أهمها التحديات المالية والتنفيذية.
وقد أوصت الدراسة بتفعيل تطبيقات الذكاء الاصطناعي في برنامج الوصول الشامل، وزيادة الوعي بأهمية تلك التطبيقات من قِبل العاملين في البرنامج.
The current study aimed to know the reality of using artificial intelligence applications in the Universal Access Program at King Saud University, from the point of view of the program’s members and administrators. To achieve the objectives of this study; The researchers relied on the qualitative approach with two designs: (case study and ethnography), and used interview and observation as tools for collecting data. The study sample consisted of six workers in the universal access program. The results of the study indicated that there is a discrepancy in the knowledge of workers in the universal access program about the reality of using artificial intelligence in universal access, which improves the quality of life. The study also found a discrepancy in the attitudes of workers in the universal access program towards the importance of artificial intelligence for universal access. The study also found that there are a number of challenges in using artificial intelligence in the Universal Access Program at King Saud University, the most important of which are financial and implementation challenges. The study recommended activating artificial intelligence applications in the Universal Access Program and increasing awareness of the importance of these applications among those working in the program.
العبيـــد, مـشـــاعـــل, الجحـــدلـــي, مهـــا, الشمـــري, وضحـــا, & سفــــــر, عهــــــود. (2024). واقـع استخـدام تطبيقــات الـذكـاء الاصطناعـي في برنامـج الوصول الشـامـل مـن وجهـة نظر العـاملين فيه بجـامعـة المـلك سعــود The truth about employing AI applications in the universal access program as seen by its employees at King Saud University. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 17(59.1), 213-243. doi: 10.21608/sero.2024.331481
MLA
مـشـــاعـــل العبيـــد; مهـــا الجحـــدلـــي; وضحـــا الشمـــري; عهــــــود سفــــــر. "واقـع استخـدام تطبيقــات الـذكـاء الاصطناعـي في برنامـج الوصول الشـامـل مـن وجهـة نظر العـاملين فيه بجـامعـة المـلك سعــود The truth about employing AI applications in the universal access program as seen by its employees at King Saud University", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 17, 59.1, 2024, 213-243. doi: 10.21608/sero.2024.331481
HARVARD
العبيـــد, مـشـــاعـــل, الجحـــدلـــي, مهـــا, الشمـــري, وضحـــا, سفــــــر, عهــــــود. (2024). 'واقـع استخـدام تطبيقــات الـذكـاء الاصطناعـي في برنامـج الوصول الشـامـل مـن وجهـة نظر العـاملين فيه بجـامعـة المـلك سعــود The truth about employing AI applications in the universal access program as seen by its employees at King Saud University', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 17(59.1), pp. 213-243. doi: 10.21608/sero.2024.331481
VANCOUVER
العبيـــد, مـشـــاعـــل, الجحـــدلـــي, مهـــا, الشمـــري, وضحـــا, سفــــــر, عهــــــود. واقـع استخـدام تطبيقــات الـذكـاء الاصطناعـي في برنامـج الوصول الشـامـل مـن وجهـة نظر العـاملين فيه بجـامعـة المـلك سعــود The truth about employing AI applications in the universal access program as seen by its employees at King Saud University. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2024; 17(59.1): 213-243. doi: 10.21608/sero.2024.331481