أثر برنامج قائم على التأهيل المهني والدعم العاطفي في خفض السلوكيات النمطية للطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد بمراكز الدمج The effect of a program based on vocational rehabilitation and emotional support in reducing stereotypical behaviors of students with autism spectrum disorder in integration centers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قســــم العلــــوم النفسيــــة كليــــة الــــتربيــــة - جــــامعــــة قطــــر

2 وزارة التربية والتعليم والتعليم العالي قطـــــــر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بيان أثر برنامج تدريبي قائم على برامج التأهيل المهني والدعم العاطفي في خفض السلوكيات النمطية لدى طلاب اضطراب طيف التوحد المدمجين بمراكز الدمج الحكومية بدولة قطر،  طبقت الدراسة على عينة من طلاب اضطراب طيف التوحد بنين وبنات قدرها (35 طالب وطالبة) مدمجين بمراكز الدمج الحكومية بالمرحلة الثانوية بدولة قطر، استخدمت الدراسة مقياس السلوكيات النمطية كأداة لتقدير شدة السلوكيات النمطية، وبرنامج تدريسي للتأهيل المهني لطلاب اضطراب طيف التوحد المدمجين بالمدارس الحكومية، حيث تم تطبيق القياس القبلي للسلوكيات النمطية قبل تطبيق البرنامج، وتم تنفيذ برنامج التأهيل المهني مع الدعم العاطفي من قبل المعلمين وأولياء الأمور، أثبتت نتائج القياس البعدي للسلوكيات النمطية انخفاض السلوكيات النمطية لدى عينة الدراسة بصورة دالة إحصائية. وقد أوصت الدراسة بتفعيل البرامج التي تشغل طلاب التوحد عن السلوكيات النمطية بما يساهم في خفضها وعلاجها.
The study aimed to demonstrate the effect of a training program based on vocational rehabilitation and emotional support programs in reducing stereotypical behaviors among autism spectrum disorder students integrated into government integration centers in the State of Qatar. The study was applied to a sample of autism spectrum disorder students, boys, and girls, amounting to (35 male and female students) integrated into integration centers. At the government secondary level in the State of Qatar, the study used the Stereotypic Behavior Scale as a tool to estimate the severity of stereotypic behaviors, and a teaching program for vocational rehabilitation for students with autism spectrum disorder integrated into government schools, where a pre-measurement of stereotypic behaviors was applied before implementing the program, and a vocational rehabilitation program with emotional support was implemented by Teachers and parents, the results of the post-measurement of stereotypical behaviors demonstrated a statistically significant decrease in stereotypical behaviors among the study sample. The study recommended activating programs that distract students with autism from stereotypical behaviors, thus contributing to their reduction and treatment.

الكلمات الرئيسية