درجة وعي معلمين الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالخدمات الانتقـالية ومدى تضمينها في البرنامج التــربــوي الفــردي ومعــوقــــات تطبيقهــــا The degree of Awareness of Teachers of Students with Intellectual Disabilities of Transitional Services, the Extent of their Inclusion in the Individual Educational Program, and the Obstacles to their Application

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشــــــرفـــــــة صعـــــــــوبـــــات التعلــــــم وزارة الـــــتربيــــــــة والتعليــــــــم – سلطنــة عمـــان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة وعي المعلمين مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالخدمات الانتقالية ومدى تضمينها في البرنامج التربوي الفردي، والتعرف على المعوقات التي تحد المعلمين مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بتطبيق الخدمات الانتقالية. ولتحقيق ذلك، تم توزيع استبانة على معلمي ومعلمات الدمج الفكري البالغ عددهم (129) معلم ومعلمة في مجال الدمج الفكري. وأظهرت النتائج أن درجة إلمام المعلمين مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية لعناصر خدمات الانتقال في الخطة التربوية، جاءت منخفضة، كما أظهرت النتائج أن إلى المعوقات التي تحد المعلمين مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في تطبيق الخدمات الانتقالية، جاءت عالية، وقد يعود ذلك إلى العديد من الأسباب ومنها: ضعف الفرص التي توفرها مؤسسات المجتمع لتدريب وتنمية امكانيات هؤلاء الطلبة سواء المهنية أو الاجتماعية. وتوصي الدراسة بتضمين الخدمات الانتقالية ضمن البرنامج التربوي الفردي.
This study aimed to reveal the degree of awareness of teachers with students with intellectual disabilities of transitional services and the extent to which they are included in the individual educational program, and to identify the obstacles that challenge teachers with students with intellectual disabilities by applying transitional services.To achieve this,
a questionnaire was distributed to (129) intellectual integration teachers, male and female, in the field of intellectual integration. The results showed that the degree of familiarity of teachers with students with intellectual disabilities with the elements of transition services in the educational plan was low, and the results also showed that the obstacles that challenge teachers with students with intellectual disabilities in applying transitional services were high. The study recommends including transitional services within the individual educational program.

الكلمات الرئيسية