دور المعلم المساعد في دمج الطلبة ذوي فرط الحركة وتشتت الانتباه في مدارس التعليم العام: إضاءات من دراسة الحالة للنمــوذج الإنجليــزي فـــي مــــدارس الــــدمــج The Role of Teacher Assistant in Including Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Mainstream Setting: Highlights from the Case Study of the England’ Model of Mainstream schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد، قسم التربية الخاصة جــــــــــامعــــــــــة حــــــــــائــــــــــل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقيّيم النموذج البريطاني في اكتشاف أدوار المعلمين المساعدين في دمج الطلبة ذوي فرط الحركة وتشتت الانتباه في مدارس التعليم العام. كما هدفت الدراسة إلى تقديم نموذج يمكن الاستفادة منه في برامج دمج هؤلاء الطلبة في مدارس التعليم العام، نظراً لشح عدد البرامج المُنفذة وقلة عدد الطلبة ذوي فرط الحركة وتشتت الانتباه المدمجين في هذه البرامج. استخدمت الدراسة منهجية البحث النوعي "دراسة الحالة" للإجابة على أسئلة البحث من خلال تطبيق أدوات المقابلة شبه المنظمة والملاحظة شبه المنظمة والملاحظة المفتوحة. تم التحقق من موثوقية نتائج هذه الدراسة من خلال تطبيق معايير المصداقية والتأكيد والاعتمادية. أظهرت نتائج الدراسة إلى أن المعلمين المساعدين لديهم مستوى معرفي عالي حول خصائص الطلبة ذوي فرط الحركة وتشتت الانتباه، التدخلات الطبية والأكاديمية والسلوكية. كما أشارت النتائج إلى أن أدوار المعلمين المساعدين لا تقتصر فقط على الدعم الأكاديمي الروتيني للطلبة ذوي فرط الحركة وتشتت الانتباه، وإنما تمتد إلى أبعاد أخرى، كالتقبل الاجتماعي وأساليب الدعم الفردي والمساهمة في تفعيل دور المشاركة الوالدية. أوصت هذه الدراسة بمجموعة من الإضاءات من التجربة الإنجليزية للمعلمين وصانعي القرار والبحوث المستقبلية.
The This study aimed to evaluate the British model in discovering the roles of teacher assistant in including students with ADHD in mainstream setting. This study also aimed to provide a model that can be used in the inclusion programs of students with ADHD in the Saudi general schools. This study was conducted due to the scarcity of the implemented programs and the small number of students with ADHD who are included in general schools. This study used the qualitative research methodology "case study" to answer the research questions by applying three different tools, semi-structured interview, semi-structured observation, and open observation. The reliability of the results of this study was verified by applying the criteria of credibility, conformability, and dependability. The results of this study showed that the teaching assistants have a high level of knowledge about the characteristics of students with ADHD, medical, academic, and behavioral interventions. Also, the results indicated that the roles of teachers’ assistant are not limited to routine academic support for students with ADHD, but extend to other dimensions, such as social acceptance, methods of individual support, and contribution to enhance parental engagement. This study recommended a set of highlights from the English experience for teachers, decision makers, and future research.

الكلمات الرئيسية