فعــاليــة التطــويــر المهنــي فــي تعــزيــز ممــارســات التعليــم الشــامــل لــدى معلمــي الطــلاب ذوي الإعــاقــة: مــراجعــة منهجيــــة The effectiveness of professional development in promoting inclusive education practices for teachers of students with disabilities: a systematic review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طــالبــة دراســات عليــا- قســـــم الـتربيـــة الخـــاصـــة كليــة الــتربيــــة- جــامعــــة المــلك عبــد العــزيــز جـــدة - المملكـــة العـــربيـــة السعــوديــة

2 استـاذ الـتربيـة الخــاصــة المشــارك- قســم الــتربيــة الخــاصــة كلية التربية- جامعة الملك عبد العزيز- جدة- المملكة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت المراجعة المنهجية إلى التعرف على فعالية التطوير المهني في تعزيز ممارسات التعليم الشامل لدى معلمي الطلاب ذوي الإعاقة، وذلك من خلال مراجعة للدراسات السابقة المنشورة في قواعد البيانات والمجلات العلمية المحكمة من عام (2013م- 2023م)، واُستُخدِمت قواعد البيانات العربية والإنجليزية للبحث عن الدراسات؛ فتمّ اختيار اثنتي عشرة دراسة بناء على عدد من المعايير، منها: الدراسات التي تناولت الموضوع بالتحديد، والدراسات التي توفر بيانات ونتائج متعلقة بالمراجعة المنهجية الحالية، إضافةً إلى ذلك الدراسات التي تناولت المعلمين عينة لها، ورُتبت الدراساتُ في مصفوفة توضح أهم المعلومات لكل دراسة، واهتمت هذه المراجعة المنهجية بدراسة تأثير برامج التطوير المهني على معرفة المعلمين ومهاراتهم، وتنفيذ ممارسات التعليم الشامل في فصولهم الدراسية، وتوصلت النتائج.
في الدراسات التي تم تحليلها إلى أهمية تطبيق برامج التطوير المهني للمعلمين؛ إذ أثبتت الدراسات السابقة استمرار فاعليتها على المعلمين في تنمية كفاياتهم ورفع مستوى معارفهم وتحسين مهاراتهم وأدائهم التدريسي، وتعزيز تنفيذ ممارسات التعليم الشامل في فصولهم الدراسية، وكل ذلك جاء من أجل تطبيق مستويات عالية من برامج التطوير المهني المقدمة للمعلمين، وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات منها: الحرص على تعزيز برامج التطوير المهني للمعلمين؛ لتحسين معرفتهم ومهاراتهم في التعليم الشامل، وتطوير ممارساتهم التعليمية، إضافةً إلى ذلك توفير الدعم والتوجيه المستمر للمعلمين في مسيرتهم التعليمية، من خلال توفير فرص عديدة للتدريب والتطوير المستمر، وتشجيعهم على الاستفادة من المواد التعليمية المتنوعة والتقنيات الحديثة.
This systematic review aimed to identify the effectiveness of professional development in promoting inclusive education practices for teachers of students with disabilities, this was done through a review of previous studies published in databases and peer-reviewed scientific journals (2013- 2023), in both Arabic and English databases; Twelve studies were selected based on a number of criteria, including: studies that dealt with the subject specifically, and studies that provided data and results related to the current systematic review, in addition to studies in which teachers were sampled, The studies are arranged in a matrix showing the most important information for each study. Based on the synthesis, the research question was identified that explains the impact of professional development programs on teachers' knowledge and skills, and the implementation of inclusive education practices in their classrooms, The results of the systematic review for the analyzed studies emphasized the importance of continues professional development programs for teachers; Previous studies have proven their continued effectiveness on teachers in developing their competencies, raising the level of their knowledge, and improving their skills and teaching performance, and promoting the implementation of inclusive education practices in their classrooms. In order to implement high levels of professional development programs offered to teachers, The study came out with a number of recommendations, including: Ensuring the promotion of professional development programs for teachers; to improve their knowledge and skills in inclusive education, and developing their educational practices, in addition to providing continuous support and guidance to teachers in their educational journey, by providing numerous opportunities for training and continuous development, and Encouraging them to benefit from various educational materials and modern technologies.

الكلمات الرئيسية