مستوى معرفة معلمي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا لدى طلبة المرحلة الابتدائية المتلقين لخدمات غرف المصادر The Level of Knowledge of Teachers of Students with Learning Disabilities about the Characteristics of Alexithymia Disorder among Primary School Students Receiving Resource Room Services

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة كلية التربية - جامعة الملك عبدالعزيز

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد كلية التربية - جامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى معرفة معلي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا لدى طلبة المرحلة الابتدائية بغرف المصادر بمدينة جدة، وتكونت عينة الدراسة من (١٧٥) من أفراد مجتمع الدراسة وهم المعلمين والمعلمات القائمين على تدريس الطلاب ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية بغرف المصادر، بالمدارس الحكومية  بمدينة جدة، وقد اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة الدراسة في استبيان للكشف عن مستوى معرفة معلمي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا لدى طلبة المرحلة الابتدائية بالإضافة للكشف عن مستويات معرفة معلمي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا لدى طلبة المرحلة الابتدائية تبعًا للمتغيرات الديموغرافية التالية: (الجنس، والمؤهل الدراسي، وعدد سنوات الخبرة التدريسية، عدد الدورات التدريبية). وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى معرفة معلمي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا لدى طلبة المرحلة الابتدائية بغرف المصادر جاءت بدرجة متوسطة، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ) بين مستويات معرفة معلمي صعوبات التعلم بخصائص اضطراب الألكسيثيميا تبعًا لمتغيرات الدراسة، وفي ضوء تلك النتائج أبرزت الدراسة عددًا من التوصيات أهمها حث المعلمين على زيادة معرفتهم بمفهوم الألكسيثيميا ومسبباته، وتوفير البيئة المناسبة، واستخدام الاستراتيجيات الملائمة مع هؤلاء الطلبة، وذلك من خلال الدورات والورش التدريبية في هذا المجال.
The current study aimed to determine the level of knowledge of teachers of students with learning disabilities about the characteristics of Alexithymia among primary school students in Jeddah resource rooms. The study's sample consisted of (175) members of the study community who are male and female teachers in charge of teaching students with learning disabilities in primary school resource rooms in Jeddah government schools. The descriptive survey method was used in the study, and the study tool was a questionnaire to determine the level of knowledge of these teachers about the characteristics of Alexithymia among primary school students. In addition to revealing the levels of learning disabilities, the following demographic variables were used to assess teachers' knowledge of the characteristics of Alexithymia among primary school students: (gender, academic qualification, number of years of teaching experience, number of training courses). The study concluded that the level of knowledge of the teachers of the students with learning disabilities about the characteristics of Alexithymia among primary school students in resource rooms was moderate, with no statistically significant differences at the level (0.05 ≥ α) between the levels of knowledge of teachers of those with learning disabilities about the characteristics of Alexithymia according to the variables of the study. In light of these results, the study made several recommendations, the most important of which is to encourage teachers to gain a better understanding of the concept of Alexithymia and its causes, as well as to provide an appropriate environment and use appropriate strategies with these students, through training courses and workshops in this field.

الكلمات الرئيسية