فعالية برنامج تدريبي مقترح في تحسين الفعالية الــذَّاتيــة لدى معلمات الصــم وضعــاف السمع وممارساتهن التدريسية بالفصول الدراسية الشاملة The Effectiveness Of A Proposed Training Program In Improving The Self-Efficacy Of Deaf And Hard Of Hearing Teachers and Their Teaching Practices In Inclusive Classrooms

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة التعليـــم بمحـــافظــــــة المجمعــــــة المملكــــــة العـــربيــــــة السعـــوديــــــة

2 جـــــــــــامعـــــــــة المـــــــــلك سعـــــــــود المملكـــــــــة العـــــربيـــــة السعـــوديـــــة

المستخلص

هدفت هذه الدِّرَاسَة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي مقترح لتحسين الفعالية الذَّاتية لدى معلمات الصم وضعاف السمع وممارساتهن التدريسية بالفصول الدراسية الشاملة، واستخدمت الباحثتان المنهج شبه التجريبي، ذي المجموعتين بقياس قبلي وبعدي؛ وتم الاختيار العشوائي لتحديد أي المدرستين (مدرسة التعليم للجميع الابتدائية، ومدرسة النجاح للجميع الابتدائية) بنات التابعة لوزارة التعليم بمدينة الرياض، للمشاركة في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، بحيث شملت المجموعة التجريبية على معلمات الصم وضعاف السمع اللاتي يعملن في (مدرسة التعليم للجميع الابتدائية)، والبالغ عددهن (10) معلمات، وشملت المجموعة الضابطة على معلمات الصم وضعاف السمع اللاتي يعملن في (مدرسة النجاح للجميع الابتدائية)، والبالغ عددهن (10) معلمات، كما استخدمت الباحثتان ثلاث أدوات(من إعدادهن)، وهي: مقياس الفعالية الذَّاتية لمعلم الصم وضعاف السمع، بطاقة ملاحظة لقياس ممارسات المعلم في الفصل الدراسي الشامل، والبرنامج التدريبي، وكشفت نتائج الدِّرَاسَة عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب أفراد المجموعة التجريبية في مستوى الفعالية الذَّاتية لدى معلمات الصم وضعاف السمع وممارساتهن التدريسية بالفصول الدراسية الشاملة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وكشفت النتائج أيضاً عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستوى الفعالية الذَّاتية لدى معلمات الصم وضعاف السمع وممارساتهن التدريسية بالفصول الدراسية الشاملة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب أفراد المجموعة التجريبية في مستوى الفعالية الذَّاتية لدى معلمات الصم وضعاف السمع وممارساتهن التدريسية بالفصول الدراسية الشاملة في القياسين البعدي والتتبعي لصالح القياس التتبعي.
This study aimed at investigating the effectiveness of a proposed training program in self-efficacy improvement among female teachers for deaf and hearing-impaired and their teaching practices in inclusive classrooms. The researchers used the quasi-experimental method, which was based on pre and post-tests for two groups. The random sampling was adopted to choose, which girls’ school of the Ministry of Education in Riyadh (“Education for All” Elementary School and “Success for All” Elementary School) would participate in the experimental group and the control group. The experimental group included (10) female teachers for the deaf and hearing-impaired who work in the “Education for All” Elementary School and the control group included (10) female teachers for the deaf and hearing-impaired who work in the “Success for All” Elementary School. The researchers also used three tools (prepared by them), namely: Teaching Self-Efficacy Scale for Teachers for deaf and hearing-impaired, Observation Card to measure teacher practices in the inclusive classroom, and the Training Program. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the means ranks of the members of the experimental group in the level of self-efficacy among the female teachers of the deaf and the hearing impaired students and their teaching practices in inclusive classrooms in the pre and post-tests for the post-tests. The results also revealed that there were statistically significant differences between the mean levels of the members of the experimental group and the control group in the level of self-efficacy the female teachers of the deaf and the hearing impaired students and their teaching practices in inclusive classrooms in post-tests in favor of the experimental group and there were also statistically significant differences between the mean levels of the members of the experimental group in the level of self-efficacy among the female teachers of the deaf and the hearing impaired students and their teaching practices in inclusive classrooms in follow-up and post-tests for the follow-up tests.  

الكلمات الرئيسية