ممـارســات تطبيــق نمــوذج الاستجابــة للتدخّـُـل مع الطلَّاب المعــرَّضيــن لخطــر صعوبات التعلُّم في الصــف العــادي فــي مــــدارس الــدَّمــــج بمدينة أبها: دراسة نوعيَّة Practices of Applying the Response to Intervention (RtI) Model among Students at Risk of Learning Disabilities in the Regular Classroom in Inclusive Schools Abha c

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــــاذ مســـاعـــد بقســـم الـــتربيـــة الخـــاصّـــَة جــــامعــــــة المــلك خـــــالــــــد

المستخلص

هدفت الدِّراسة الحاليَّة إلى المعرفة والكشف الدقيق عن ممارسات تطبيق نموذج الاستجابة للتدخُّل مع الطلَّاب المعرضِّين لخطر صعوبات التعلُّم في الصف العادي في مدارس الدَّمج بمدينة أبها. ولتحقيق أهداف الدراسة تم توظيف المنهج البحثي النوعي الظاهراتي، والذي يعتمد على أسلوب المقابلة الفرديَّة شبه المنظَّمة لجَمْع البيانات، واشتملت العيِّنة على خمس مُعلِّمات من الصفوف الأوليَّة في إحدى مدارس التعليم العام التي بها فصول دمج، وتم استخدام طريقة التحليل الموضوعي للبيانات من مقابلات المُعلِّمات. وأسفرت نتائج الدراسة عن ستة موضوعات أساسيَّة تتعلَّق بالسؤال الأول حول ممارسات تطبيق نموذج الاستجابة للتدخُّل أو الممارسات المشابهة مع الطلَّاب المعرَّضين لخطر صعوبات التعلُّم في الصف العادي؛ إذ شملت: الاختبار المسحي الشامل،  الخُطَّة العلاجيَّة، طرق التدريس المبنيَّة على أساس علمي، تدريس الطالبات وَفْق مستويات تدخُّل مكثَّفة، مراقبة تقدُّم مستوى الأداء، والإحالة؛ وظهرت ثلاثة موضوعات أساسيَّة حول المقترحات التي تسهم في تطبيق نموذج الاستجابة للتدخُّل، وهي: تقليل حجم الفصل العادي، توفير الوسائل التعليميَّة، تعاوُن الأسرة. وفي ضوء هذه النتائج اشتملت الدراسة على عدد من التوصيات والمقترحات التي تُعزِّز من التطبيق الأمثل لنموذج الاستجابة للتدخُّل. 
This study aimed to identify and accurately detect the practices of applying the response to intervention model among students at risk of learning disabilities in the regular classroom in inclusive schools in the city of Abha. To achieve the objectives of the study, the phenomenology qualitative research approach was used, which adopted the semi-structured individual interview method to collect data. The sample included five primary school teachers in public school that has inclusive classrooms, where the objective analysis method was used for the data from the teachers' interviews. The results of the study showed six main topics related to the first question about the practices of applying the response to intervention model or similar practices with students at risk of learning disabilities in the regular classroom, and it included a comprehensive survey test, the treatment plan, teaching methods based on a scientific basis, teaching students according to intensive intervention levels, monitoring of performance progress level, and referral. There were three main topics emerged about the proposals that contribute to the application of the response to intervention model, which included normal  regular classroom-size reduction, providing educational means, and family cooperation. Based on the results, the study made a number of recommendations and proposals that enhance the optimal application of the response to intervention model.

الكلمات الرئيسية