تعليـــم ذوي الإعـــاقـــة فـــي السعـــوديـــة وفنلـــندا: التشــــابــــه والاختــــلاف – التــــوصيــــات والابحــــاث المستقبلــــية Individuals with Disabilities' Education in Saudi Arabia and Finland: Similarities and Differences - Recommendations and Future Researches

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمـــــة صعـــــوبـــــات تعلـــــم مـاجستـير تـربيــة خـاصـة مسـار صعـوبـات تعلـم

المستخلص

ناقش البحث الفرق بين نظامي التعليم في کلٍ من دولتي فنلندا والسعودية من حيث التشابه والاختلاف في عدة مجالات وهي: مرکزية إدارة التعليم والخدمات التربوية لذوي الإعاقة منذ الصغر وحتى المرحلة الثانوية، بالإضافة إلى آلية إعداد وتأهيل معلمي التربية الخاصة. واعتمد البحث على الکتابة الوصفية المقارنة من خلال جمع البيانات ومن ثم فرزها وتحليلها وعرضها وفق أوجه التشابه والاختلاف بين النظامين. وکانت النتائج تشير إلى تشابه النظامين في مجانية التعليم وتقديم خدمات التدخل المبکر، بالإضافة إلى تفريد الخدمات، أيضا تشابه النظامان في اعتماد نظام التدريب الفئوي للمعلمين. وفي المقابل اختلف النظامان في مرکزية الإدارة، آلية تقديم الخدمات التربوية، معايير انتقال ذوي الإعاقة بين المراحل، واقع تطبيق الخدمات الانتقالية، وأيًضا اختلف النظامان باعتماد فنلندا لنظام التدريب غير الفئوي، إضافة إلى تنوع مؤهلات توظيف معلمي التربية الخاصة. وتوصلت النتائج إلى تفوق فنلندا على السعودية في عدة جوانب، حيث يمکن النظر لها على أنها محط تطوير للتربية الخاصة في التعليم السعودي، وبناء عليه تم وضع التوصيات وتوجيه الأدبيات المستقبلية
The paper discussed differences between the two education systems in Finland and Saudi Arabia In terms of similarities and differences in several fields which are: centralization of education management and educational services for individuals with disabilities from infancy to high school, also the mechanism for preparing and rehabilitation of special education teachers The research relied on comparative descriptive writing. The results showed similarity of the two systems in terms of free education and early intervention services, and individualization of services. Also, they are similar in adopting categorical training system. Conversely, they differed in centralization of administration, the mechanism of providing educational services, and the criteria for transition of individuals with disabilities between stages. Also, they differed in the reality of application of transitional services. In addition to Finland differed by adoption of non-categorical training system, and the diversity of qualifications for employing special education teachers. The results showed that Finland is superior to Saudi Arabia, which can be seen as an opportunity for development of Saudi special education. Accordingly, recommendations were made, and future research were directed.

الكلمات الرئيسية