درجة معرفة معلمات رياض الأطفال باضطرابات اللغة الاستقبالية واللغة التعبيرية لدى الأطفال بمدينة الرياض Kindergarten teacher’s knowledge degree of receptive and expressive language disorder of children in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مــاجستــير صعــوبــات التعــلم

2 أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة جــامعــة الملــک سعــــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على "درجة معرفة معلمات رياض الأطفال باضطرابات اللغة الاستقبالية واللغة التعبيرية لدى الأطفال بمدينة الرياض" وتم استخدام المنهج (الوصفي) وتکونت أداة الدراسة (استبانة) من (24) عبارة موزعة على محورين وهما: اضطرابات اللغة الاستقبالية، واضطرابات اللغة التعبيرية. وتکونت عينة الدراسة من (50) معلمة رياض أطفال في مدينة الرياض. وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها ما يلي: أن درجة معرفة معلمات رياض الأطفال باضطرابات اللغة الاستقبالية جاءت بدرجة متوسطة، وذلک يتمثل في موافقة المعلمات إلى حد ما على کل من: يواجه بعض الأطفال مشکلة في الإصغاء إلى حديث المعلمة في غرفة الصف أو في غيرها، عدم قدرة بعض الأطفال معرفة مصدر الصوت، مثلًا: الإشارة إلى صورة قطار بعد سماع صوته، عدم تعرف بعض الأطفال على الأشياء المألوفة بالمطابقة مثل: (شکل مثلث)، أن بعض الأطفال يواجهون صعوبة في التعرف على أصوات في البيئة مثل: (أصوات الحيوانات)، أن بعض الأطفال يواجهون صعوبة في التعرف على بعض أجزاء الجسم، أن درجة معرفة معلمات رياض الأطفال باضطرابات اللغة التعبيرية جاءت بدرجة عالية، وذلک يتمثل في موافقة المعلمات على کل من: استخدام بعض الأطفال جملا ناقصة عند التحدث، أن بعض الأطفال يظهر عليهم انخفاض في نبرة الصوت، أن بعض الأطفال لا يشارکون في المناقشات الصفية، أن بعض الأطفال لا يتفاعلون مع أسئلة المعلمة في الصف، أن بعض الأطفال يخفقون في سرد قصة بشکل مفهوم للآخرين، أن درجة معرفة معلمات رياض الأطفال باضطرابات اللغة لدى الأطفال جاءت بدرجة عالية، حيث تأتي درجة معرفة المعلمات باضطرابات اللغة التعبيرية بالمرتبة الأولى، يليها المعرفة باضطرابات اللغة الاستقبالية.
The study aimed to recognize Kindergarten teachers’ knowledge degree of receptive and expressive language disorder of children in Riyadh and the teachers may intervene in kindergarten stage if they have knowledge of these disorders, then accordingly avoiding the continuation and increasing of this disorder and reading disorders and make good children future in reading learning. According to the nature and goals of the study which the researcher aims to achieve, she used the descriptive methodology. The study tool is questionnaire which consists of (24) items distributed in two aspects which are: receptive language disorders and expressive language disorders. The study sample consists of (50) kindergarten teachers in Riyadh. The study got many findings, the most important as following: the knowledge degree of kindergarten teachers of receptive language disorders is medium degree; which is represented in fairly agreement of teachers on: many children face problem in listening to teacher speech in classroom, disability of children to identify the source of the voice for example referring to train picture after hearing its voice, disability of children recognizing familiar things by conformity like (Triangle picture), many children have difficulty in recognizing voices in nature like (animal voice), many children have difficulty in recognizing many of body parts. The kindergarten teachers’ knowledge degree of expressive language disorders is high which is represented in teachers’ agreement on all of: children use incomplete sentences during talking, decrease in tone of voice appears on many children, many children don’t participate in summer discussions, many children don’t interactive with teacher questions in classroom, many children fail in telling story understandably to others. The kindergarten teachers’ knowledge degree of children language disorders is high as the teachers’ knowledge degree of expressive language disorders is in the first rank then knowledge of receptive language disorders is in second rank.
1-     There are not statistical differences between the averages of sample people’s response about the kindergarten teachers’ knowledge degree of receptive and expressive language disorders in difference of specialty variable.
2-     There are not statistical differences between the averages of sample people’s response about the kindergarten teachers’ knowledge degree of receptive and expressive language disorders in difference of academic experience years variable.
3-     There are not statistical differences between the averages of sample people’s response about the teachers’ knowledge degree of expressive language disorders in difference of academic qualification variable.
4-     There are statistical differences in the level of (0.05) between the average of sample people’s response about: (teachers’ knowledge degree of receptive and expressive language – total teachers’ knowledge degree of children language disorders) in the difference of academic qualification variable, and that is in favor of teachers whose academic qualification is graduate studies.

الكلمات الرئيسية