التصميم الشامل للتعلم (UDL) على ضوء التشريعات في المملکة العربية السعودية والولايات المتحدة الأمريکية Universal Design for Learning (UDL) in the light of legislation in the Kingdom of Saudi Arabia and The United States

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

يدعم القانون "کل طالب ينجح" في الولايات المتحدة الأمريکية التصميم الشامل للتعلم (UDL)، ويؤکد أهميته کجزء مهم من قوانين وسياسات التعليم في الولايات المتحدة الأمريکية والدول المتقدمة؛ لأنه يوفر حلولاً مناسبة لتنوع الطلاب ويتيح الفرصة لتطوير الممارسات التربوية الشاملة التي تلبي احتياجاتهم المختلفة. تهدف هذه المقالة إلى مقارنة أنظمة التربية الخاصة في المملکة العربية السعودية کما ذکرتها القواعد التنظيمية للتربية الخاصة في المملکة العربية السعودية، مع قانون "کل طالب ينجح" في الولايات المتحدة الأمريکية، من خلال الترکيز على أدبيات التصميم الشامل للتعلم (UDL) في النظامين. تساعد هذه المقارنة في توضيح بعض المکونات والمتطلبات التي يجب توفيرها في لوائح وتشريعات التربية الخاصة لتتناسب مع تطبيق إطار التصميم الشامل للتعلم (UDL). تستند هذه المقارنة على عدة محاور: أنظمة التقويم، ونظام التحقق والمساءلة المتوافقة مع مبادئ التصميم الشامل للتعلم، والتکنولوجيا المتوافقة مع مبادئ التصميم الشامل للتعلم، والتمويل والدعم. في نهاية المقال قدمت الباحثة توصيات لتطوير الممارسات والأبحاث المستقبلية بهدف تطوير نظام تعليمي يتوافق مع الاتجاه نحو التصميم الشامل للتعلم (UDL).
Universal Design for Learning (UDL) is a significant part of American legislation. The U.S. federal law Every Student Succeeds Act (ESSA) supports Universal Design for Learning (UDL) because it provides solutions for students' diversity in the classroom. It also provides opportunities to develop inclusive education practices to meet the various needs of students. This article compares the Saudi Special Education Policy and the American law Every Student Succeeds Act (ESSA) to support UDL. This comparison is based on several themes: Evaluation system compatibility with UDL principles, verification and accountability system, UDL technology consistence with UDL principles, funding and support. This comparison will help clarify some components and requirements that should be part of the special education regulations and might help the policymaker adapt the Saudi Special Education regulation to align with the UDL framework. Through comparison, the researcher concluded that Saudi special education regulations are similar to the U.S. law the Every Student Succeeds Act (ESSA) in providing financial support and free education for students with disabilities, but are different in terms of funding and technology financing. Finally, the researcher offers suggestions for researchers to develop practices that support an inclusive education, compatible with the UDL framework.

الكلمات الرئيسية